A biodízel szivattyúgyilkos?

A dízelmotorok elektromos tüzelőanyag-előszállító szivattyúját sem kímélik a számukra rendellenes körülmények. A tüzelőanyag mecha­nikai szennyeződése, sav-, illetve víztartalma, a rendszerben képződő korróziós termékek (rozsda), mind károsítják a szivattyút, eltömik a szitaszűrőt.

Egy hosszan, üres tankkal álló autó is veszélyt jelent, mert a tüzelőanyagtartályában kondenzálódik a vízpára, mely korróziós folyamatot indít el, majd az első tankolásnál erősen felvizesíti a gázolajat. A bekerülő víz keménységétől függően a vízkő is okozhat gondot. A szennyeződés eltömheti a szűrőt, csökkenti az átfolyt mennyiséget és ez – a szivattyú elhelyezésétől függően – túlmelegedéshez vezethet. Nem kell tovább ecsetelni a lehetséges hibák és következményeik sorát.


1. ábra,  2. ábra

A biodízel további rizikót jelent a villamos szivattyúkra nézve. A gyártók többsége nem is engedi a biodízel (RME), illetve a gázolaj–biodízel keverékével való üzemet. A gépkocsivezetők kis hányada nemcsak hogy nem veszi az előírást figyelembe, hanem mindenféle tüzelőanyagnak mondott hajtóanyaggal megkínálja a motort, legyen az napraforgó­olaj, háztartási elhasznált étolaj, lángossütők elhasznált olaja és még ki tudja hányféle „bio” lelhető fel. Egyesek ezek közül a tömítéseket támadják meg, mások higroszkopikusságuk miatt vizezik a tüzelőanyagot.


3. ábra, 4. ábra

A biodízel oxidációs reakciói következtében zsírmolekula-kicsapódás, koagulálás lehetséges a szűrőfelületen. Megfigyelték azt is, hogy az elektromos tápszivattyú kommutátorán már 3 órai RME üzemelés után lakkszerű fényes lerakódás, szigetelőréteg alakul ki (1. ábra). Mindez gyors kefebeégéshez vezet. A fenti probléma ismeretében már tudjuk, hogy a 2010-es új VW Sharan leírásában miért írják a következőket: a tartályszivattyú villanymotorjaként a különféle tüzelőanyagok, tüzelőanyag-keverékek károsító hatása miatt elektronikus kommutálású, kefe nélküli motort alkalmaztak. Az idézett forrásmunkák végezetül a szivattyúcserénél a helyes szerelésre hívják fel a figyelmet. Amennyiben a 2. ábra szerint járunk el, könnyen szivattyútörés lehet az eredmény (3. ábra). Az üreges csavar, üreges csőcsatlakozó rögzítésénél a helyes szerelési módot mutatja a 4. ábra.