Szondaszínkavalkád…
Egy Opel Vectra B 2,0 X20XE gurult a műhelybe azzal a panasszal, hogy nem megy a kocsi, és világít a MIL-lámpa a műszerfalon.
A tulaj elmondta, hogy előttem már cseréltek lambdaszondát, mert az a hiba volt letárolva. Nem is akármilyen szondát tettek bele, hanem univerzálisat, mert az sokkal olcsóbb, és így a tulaj kedvezőbben jön ki – mondták neki, és mesélte nekünk. Tényleg olyan kedvezően? Nézzük csak!
A kocsi valóban gyenge, nem igazán adja azt, ami egy kétliterestől elvárható. Az univerzális szonda az máris kuka – mondtam, mert nem való bele, de ennek ellenére jól tudtam, hogy az sem biztos, hogy csak a szonda a baj, lehet, hogy máshol van a gubanc. Mire visszaértünk a műhelybe, szemügyre vettem a szondát, alulról, az aknából lehet becserkészni. Szép, új darab állt ki a kipufogóból gondosan bandázsolva. A régit persze nem adták vissza, ez a rutinos csel! Az előéletről kezdtem kérdezősködni a tulajtól, aki elmesélte, hogy egyszer csak kigyulladt a MIL-lámpa. Kiolvastatta a hibatárolót, és ott meg is javították, mondván, hogy tudják mi a gond: „Megoldjuk önnek sec perc alatt!”. Cserélni cserélték, de nem gyógyult meg maradéktalanul. Lényeg az, hogy az univerzális nem jó – ide – gondoltam. Máris keztem kibontogatni a kábelt, hogy elérjem a csatlakozóját, és ahogy motozgatok, meglátom a vezetékszíneket. Hoppá! Ezek nem a szokásos szondavezetékszínek, nem a szokásos Bosch-színek. Ez úgy néz ki, hogy piros, sárga, fehér és fekete. Kis morfondírozás után beugrott, hogy ez a nagyon ritka titánszonda!
A szilárd elektrolit nem a szokványos cirkonium-dioxid, hanem titán-dioxid! Ez teljesen másképpen működik! És az alakja is más a többi szondához képest. Nem is volt csoda, hogy nem volt jó vele a kocsi, az lett volna a csoda, ha jó lett volna! Az ügyfélt fölvilágosítottam erről az apró kis botlásról, amit elkövettek a kollégák. Ezután be kellett szerezni egy belevaló gyári szondát. Két napra rá meg is érkezett, kissé borsos árú volt, 55 000 forint! Nem olcsó dolog, de ez muszáj bele! Következhetett a beszerelése, ami nem sok időt vett igénybe, aztán az indítás és élőadat-olvasás. Hibatörlés, a lambdajel volt nem egyszer beírva. Ez a szonda 5 voltot kap az ECU-tól, és a kipufogógáz oxigéntartalmának függvényében az ellenállását fogja változtatni. Így 5 volt körüli jeleket kell kapnunk. Én is ilyesféléket láttam. A próbaút során erőre kapott az Opel, és megjavulni látszott. A baj megszűnt, amivel a tulaj kínlódott már majd egy hete. És a nem túl hosszú út során más gond nem jelentkezett, az élőadatlistában minden paraméter a helyén volt, jó értékeket láttam, a szonda is szépen muzsikált!
Nézzük meg ezt a szondát egy kicsit jobban, mert ez elég ritka. Egy régi Autószakiban ugyan olvastam már róla, de megmondom őszintén, nekem is ez volt eddig az első alkalom, amikor személyesen találkoztam vele. Tehát!
A szonda becsületes neve titán-dioxid ellenállás szonda! A BMW alkalmazta és az OPEL egyes típusaiba került beszerelésre. A cirkonium-dioxidhoz képest ez is jelszintugrással tudja érzékelni a lambda = 1-et. A oxigénkoncetráció függvényében megváltozik az ellenállása. Kissé nagyobb hőmérsékleten indul be, magasabban, mint rendes társai, ez kb. 500 ºC-tól működőképes és kb. 800–900 fokig terhelhető. Az ellenállás értéke nagyságrendileg
10 ohm–0,1 Mohm között változhat. És a leglényegesebb dolog, hogy a motor ECU-tól kap 5 volt-os tápellátást.
Amikor szondát cserélünk, győződjünk meg annak fajtájáról! Nem mindegy a vezeték színe! Nem azért alkalmaznak a gyártók különböző színeket, mert csak ilyen színű vezetékeik vannak, hanem ezzel teszik felismerhetővé a szondatípusokat és a vezetékfunkciókat. Tulajunkat a spórolás és a hozzá nem értés vezette egy pénztárcaürítő kalandba!
Az Autótechnikában olvastam egy remek címet, amit azóta is alkalmazok az életben:
MUTASD A VEZETÉKED, MEGMONDOM, KI VAGY!