Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. június | Olvasson bele!

Az Euro 5 előnyei - hozzáférés a javítási információkhoz

hirdetés

Az Euro 5 (haszongépjárműveknél Euro V) károsanyag-kibocsátási (emissziós) norma 2009 szeptemberében lett kötelező az Európai Unióban. Sokan nem tudják, hogy ez ennél többet is jelent, hozzájárul a független szervizek esélyegyenlőségéhez a javítói piacon. Az EU-előírás ugyanis kötelezővé teszi a javítási és karbantartási adatokhoz a korlátlan on-line hozzáférést. Cikkünkben – a Krafthand folyóirat nyomán – autógyártónként adjuk meg azokat a weboldalakat, ahol ezek az információk megtalálhatók.

A szabályozás egyértelműen kimondja, hogy a szervizkönyveket, műszaki leírásokat, kapcsolási rajzokat, alkatrész- és diagnosztikai információkat stb. a szerződéses partnerek mellett a független kereskedők és javítóműhelyek rendelkezésére is kell bocsátani. Egyes gyártók – például a Toyota – ugyanazon a platformon biztosítják a hozzáférést mindkét felhasználói kör számára. Mások (például az Audi) külön weboldalt hoztak létre a függetlenek számára. Amiben megegyeznek, hogy a felhasználó éves, havi vagy napi hozzáférést igényelhet, de bizonyos esetekben ezt órákban is mérhetik. Egyes autógyártók műszaki hotline szolgáltatást is biztosítanak. A szolgáltatások természetesen nem ingyenesek a függetlenek számára (ezt nem is írja elő a norma, továbbá a szerződéses műhelyek számára sem azok). A rendelkezés annyit ír csak elő, hogy a díjnak méltányosnak és arányosnak kell lennie, ami valljuk be, elég nagy mozgásteret biztosít az autógyártók számára. Az egyórás hozzáférések ára ennek megfelelően 2 és 5 euró közé esik, az egynapos használat 10 és 30 euró között van. Fizetni a legtöbb esetben hitelkártyával is lehet, így az információk azonnal hozzáférhetővé válnak. A hozzáférés azonban nem jelent automatikusan letölthetőséget és nyomtathatóságot is. A Volkswagen ErWin nevű rendszerében például – melyet lapunkban is már többször bemutattunk – az egyórás hozzáférés csak nézegetést biztosít, a nyomtatás pedig csak az egynapos hozzáférés esetén engedélyezett. Az sincs egyértelműen tisztázva, hogy a visszahívási akciók a karbantartási információk csoportjába esnek-e vagy sem. Az Opel, a Ford, a Toyota, a Kia és a Daihatsu például ingyenesen biztosítja ezeket az információkat.

hirdetés

Táblázatunk bemutatja, hogy az egyes márkák esetén hol érdemes keresgélnünk a műszaki információkat az interneten. Az összeállítás nem teljes, mivel még nem mindegyik autógyártó rendelkezik az Euro 5-ös norma által megkövetelt weboldallal, ahol a javítási és szervizinformációikat teszik közzé. Egyes gyártóknak pedig még nincs Euro 5-ös modellje, mivel a szabályozás csak a 2009. szeptember 1. után a piacra bocsátott, új típusjóváhagyással rendelkező modellekre érvényes. Az Euro 4-es típusbizonyítvánnyal rendelkező autóknak 2011. január elsejétől kell csak az Euro 5-ös normának megfelelniük. Ezen kívül a típusjóváhagyástól számítva 6 hónap átmeneti időszak is jár az autógyártóknak, ami azt jelenti, hogy ennyi idő áll rendelkezésükre a műszaki információk webes közzétételére.

Onódi Gábor

Forrás: Krafthand, 2010/1–2


Kapcsolódó dokumentum:


10


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés