Nézzük meg, mit vállalunk el!
Egy Opel Calibra (2,0 literes, x20xe motorkódú, 1991-es évjáratú) már két hete betegeskedett és a tulajdonos már kezdte unni a „szerelőről szerelőre” való járkálást, leginkább a pénztárcája miatt. A hibajelenség a következő volt: alapjáraton járt szépen a motor, ám egyszer csak, kis idő múlva elkezdett „dadogni”, aztán le is állt. Indulni indult, azzal nem volt gond, sőt a gázadásra is megfelelően reagált. A tulajdonos elmondta, hogy ez az alapjárati motor problémája lehet, legalábbis ő így hallotta, illetve olvasta egy internetes fórumon. Ki kellett, hogy ábrándítsam: ez nem alapjárati motor probléma – ezt biztosra vettem.
Az előzmények
Annyi történt az autóval, hogy egy független autószervizben volt, cseréltek rajta tüzelőanyag-szűrőt és AC-pumpát, mert az előző állítólag tönkrement. Ezután jött elő ez a hibajelenség, az ismerősöm visszavitte a szervizbe, de elküldték azzal az indokkal, hogy őnáluk nem jön elő ez a jelenség. Más szerelő pedig azért nem vállalta, mert egy Calibra és öreg. Bejárta vele a környék minden szerelőjét, de hiába.
A hiba nyomában
Beültem és indítottam. Felfigyeltem arra, hogy hátulról jön némi kis zúgás. Az AC-pumpa nem igazán járt úgy, ahogy kellett volna. Nem a megszokott szép hangot lehetett hallani, hanem egy vinnyogós, erőlködős hangot. Néha kihagyott, volt, hogy elhallgatott. Ekkor esett is a motor alapjárati fordulatszáma, majdnem lefulladásig. Amikor újra indult az AC, akkor visszatért a motorba az „élet”. Tüzelőanyag-problémára gyanakodtam elsősorban. Esik a benzinnyomás? Rossz az AC? Ezek a kérdések jártak a fejemben. A motortérbe pillantottam, azt kerestem, hogy hol tudnék benzinnyomást mérni. Meg is találtam a tüzelőanyag közös csővezetékét. Nem volt rajta a tüzelőanyag-nyomás szabályozó, a helyére csak egy vaslap volt oda csavarozva. Kérdeztem, hogy ez miért van így, és hogy hol van a régi, de mondván, hogy azt nem adták neki vissza és fogalma sincs, mért így van az megoldva. Ajánlottam neki, hogy alapjárati motor helyett inkább egy „tüzelőanyaghidat” rendeljen, mert csak így tudom visszaállítani a rendszert az eredeti állapotára. Egyszerűen így nem volt szabályozott benzinnyomás. Abban maradtunk, hogy szól, ha megjött az alkatrész és akkor nekilátok a helyreállításnak. Nem telt bele két nap, és már csörgött is a telefon, hogy megjött az alkatrész, sőt már be is lett építve, mi több, kapott egy másik AC-relét is, de a helyzet változatlan maradt. Gondoltam, mindenekelőtt ellenőrzöm a benzinnyomást, a Calibráknak és a régebbi Opeleknek van egy szelepes mérőhelye a tüzelőanyag-elosztó csövön, itt lehet mérni a rendszer nyomását.
4 bar sok(k)
Egy megfelelő „adapterrel” felerősítettem a mérőórát, majd indítóztam, és nem hittem a szememnek. A mérőóra 4 bar-ig van kalibrálva és ez esetben gyakorlatilag visszafordult 1 bar-ig a mutató! Irreálisan nagy érték volt ez, ezért még kétszer újra próbáltam, de mind a kétszer ugyanúgy jóval 4 bar fölé emelkedett a nyomásérték. Elromlott az órám? Az lehetetlen, hiszen vadonatúj volt. Akkor miért ilyen nagy a nyomásérték? A benzincsövet kőkeményre nyomta fel a benzinnyomás, szinte megdagadt. Valahol dugulás lehet a visszafolyó rendszerben, ezért torlódhat fel a nyomás, gondoltam. De hol? Ezt kellett kitalálni. Az autó alatt ellenőriztem az AC-pumpa villamos ellátását. Könnyen hozzáférhető helyen van a hátsó futómű közelében, egy közös konzolon a benzinszűrővel együtt. Multimétert csatlakoztattam rá és indítottam, 11 voltról indult. Ez bizony eléggé kevésnek tűnt, aztán jött a „nyiszogós” hang is, és ekkor felment a feszültség 12, 13 voltig, de folyamatosan változott az érték, sohasem maradt állandó. De akkor már tűz forró volt a szivattyú, és nagyon erőlködött a motor a lefulladás szélén. Nem gondoltam volna, hogy tápellátáshiba lenne, főleg, mert az AC zaja jobban idegesített, egy új alkatrésznek nem szabadott volna ilyen hangokat kiadnia. Leszereltem a szivattyút, és ha már ott kellett szerelni, a benzinszűrőt is. Abban nem találtam dugulást, úgyhogy vissza is szereltem.
A szivattyút megjárattam magában is, egy stabil tápról. (Ilyenkor óvatosnak kell lenni, túl sokáig ne működtessük így, mert a benzin hűti a villanymotort. Ugyanannyi ideig járattam, amíg az autóba beépítve nagyjából el nem kezdte a nyöszörgést. De ez esetben szépen halkan zümmögve járt, ahogyan kell. Ez biztosan jó! Visszaszereltem a szivattyút és arra kezdtem összpontosítani, hogy hol lehet a dugulás a rendszerben. A visszafolyó csövet levettem, és kinyitottam a betöltőnyílást is. Visszafújtam a tartályba, de semmi! Próbáltam kompresszorral is, de inkább a pisztolyt lőtte ki a kezemből. Valahol ténylegesen a visszafolyó ágban van a gond. De hol? A kocsi alján elég védtelen helyen futnak a csövek, így szemrevételeztem őket, végig a jármű hasa alatt, hogy nincs-e megtörve, vagy a fém része a csőnek meghorpadva, de semmi ilyet nem találtam.
Az elején és a végén is gumicsövek voltak és csak a végeken van fém. A kettő között szétszereltem a csöveket, majd mindegyikbe belefújtam, hátha itt középen lesz a dugulás, de nem találtam semmit. Van egy harmadik cső is, a tartályszellőző csöve, ami a jobb oldali sárvédő elemen keresztül fut, feltehetően az aktív széntartályhoz. Ez a cső egy helyen be volt horpadva, elegendő mértékben ahhoz, hogy ez okozza a problémát. Kivágtam a sérült részt és ezzel meg is oldottam ezt a problémát, tovább keresgélni itt nem volt értelme, mert ez csak a szellőzés. A motortérben a visszafolyó vezeték a kormányszerkezet mögött volt a tűzfalra fogatva egy bilinc - csel. Talán itt nyomódhatott össze? Alámásztam és ha nehezen is, de kiszabadítottam a csövet, de ott sem találtam semmilyen összenyomódást. Sehol semmi! Ám mégis 4 bar fölötti volt a tüzelőanyag nyomása! A csövezést még egyszer figyelmesebben átnéztem, csak most az AC-pumpától kezdve, de semmilyen eredményre nem vezetett, ugyanúgy minden csövet épnek találtam.
Felfújta a csöveket
Ha az autóba szerelve működtettem a szivattyút, akkor pár másodpercig megfelelően működött, majd „nyöszörögni” kezdett és megállt, és közben „felfújta” a csöveket. Mindent átnéztem még egyszer, de sehol semmi! Hol lehet eldugulva a rendszer? Annyiszor szétszedtem a csőrendszert, hogy fürödtem a benzinben. Aztán a motortérben, igazgatva vissza a csöveket, furcsaságra lettem figyelmes. A visszafolyó vezeték meg van toldva egy nagyjából 5 centis csővel. Bilincs bilincs hátán! Miért is szerelték ezt, így be? Rövid volt a cső? A vezetékbe felülről belepillantva valami fémes csillogást vettem észre. Mi lehet ez? Lehúztam a toldást és ott bele volt dugva egy rézcső, ami kis túlzással egy karburátorba is szolgálhatott volna korábban, olyan kis furat volt rajta, mint egy fúvókán! Megvan a probléma forrása, végre! Belefújtam a csőbe és bugyogott a tartályban a benzin. Ezt kiszereltem, és egyszerűen összedugtam a bejövőt a kimenővel és ráadtam a gyújtást! Gyönyörűen, megkönnyebbülten, halkan duruzsolt.
Nem gondoltam volna, hogy egy ilyen kis probléma okoz fejtörést egy majdnem egynapos hibakutatásban. Attól féltem, hogy ez a kéthetes, folyamatos túlnyomás kárt tett az új AC-pumpában, de a végleges nyomásmérés jó eredményt mutatott, 2,8–3,0 bar közötti értékeket. Az, hogy miért így oldották meg a kollégák, arról sejtelmem sincs, talán egy régi AC szállítása már nem volt elegendő, vagy a „tuningspecialista arany keze” lépett közbe? Az utóbbi időben ment az autó, nem volt vele baj, a tulajdonos szerint zokszó nélkül „160-at” is, de az alapjárat borzalmas volt, a leállási hajlam egyes forgalmi helyzetekben életveszélyes is. Mindennek persze egyszerű az oka, mert nagy fordulatszámokon az AC által feltermelt többletet a motor „elfogyasztotta”, alapjáraton pedig nem fecskendezett be annyit, hogy a tüzelőanyag-csatornából elfogyott volna a tüzelőanyag, így gyakorlatilag az AC saját magát fojtogatta! Többször olvastam az Autótechnikában, hogy munkát nem az autó ad, hanem a kontárok… Így jártam most én is.
Óva intek mindenkit az ilyen autók javításától, amelyekről tudni lehet, hogy már jó pár helyen járt, mert egy valaki meggondolatlansága, helytelen javítása miatt órákat vagy napokat tölthetünk el az autó mellett. Nekem sajnos ez sikerült is, és ember nincs, aki ennek a kis hibának a javítását rezsióradíj szerint kifizetné!
ALFÖLDI