Fiat Brava sebességmérő-hiba
Az alábbi eset egy 1999-es évjáratú Fiat Brava 1,6 gépjárművel történt meg. A tulajdonos a gépjármű kilométerórájának rendellenes működésére panaszkodott, ugyanis a műszer egy adott sebességig megfelelően működött, majd hirtelen a mutató majdnem az alaphelyzetéig esett vissza. A sebességváltóra szerelt jeladót előzőleg már cserélték, és miután a hiba továbbra is fennállt, egy műszerfalcserére is kapott ajánlatot a tulajdonos. Ennek azonban a költsége már-már kis túlzással élve vetekedett a gépjármű jelenkori értékével. Ezek után merült fel, hátha van az előző szerelők által javasoltnál költséghatékonyabb megoldás is.
A gépjárművel megtett próbaút visszaigazolta a tulajdonos panaszát, a sebességmérő mutatója körülbelül 60 km/h-nál hirtelen visszaesett majdnem alaphelyzetbe, azonban az is megfigyelhető volt a megismételt tesztek alatt, hogy a hiba hol 50, hol 80 km/h-nál jelentkezett. A következő lépés az volt, hogy vajon a sebességváltóra szerelt jeladótól megérkezik-e a sebességjel a műszerhez? Ennél a gépjárműnél a sebességváltóra szerelt jeladótól jövő 5 V-os négyszögjelet a műszerfal közvetlenül megkapja, míg a műszerfal a szenzornak 12 V-os tápfeszültséget biztosít. A sebességjel frekvenciája arányos a gépjármű sebességével.
Ezek alapján az oszcilloszkóp a jeladónál úgy lett bekötve, hogy a szkóp egy-egy csatornája mérje a szenzor tápfeszültségét és a sebességjelet, így egyszerre az összes információ egyidejűleg rendelkezésre állt a szenzor működési körülményeiről. Egy újabb tesztkör megtétele és a regisztrátum kiértékelése után az ábrán látható a rögzített oszcillogram azon része, ahol a mutató visszaugrott alaphelyzetbe.
Az ábra számos hasznos információt tartalmazott. A jeladó pozitív tápfeszültsége folyamatosan állandó akkumulátorfeszültségen, a testvezeték folyamatosan testfeszültségen volt. Azaz a jeladó feszültségellátási hibája (szakadás vagy rövidzár) kizárható volt. Azonban a sebességjel frekvenciájában drasztikus, a gépjármű lassulásával nem magyarázható mértékű csökkenés látható.
A sebességjel nem megszűnt, hanem hirtelen jóval alacsonyabb frekvenciájúvá vált. A sebességmérő tehát valójában azt mutatta, amit a műszer a sebességjel alapján „látott”. Az előzőek alapján belátható volt, hogy nem a műszerfal a ludas a hibás működésben. Innentől kezdve már felgyorsultak az események, mivel már csak a jeladó és annak elhelyezése került célkeresztbe. Alaposabb vizsgálat után aztán kiderült, hogy nem a már előzőekben kicserélt jeladó, hanem attól külön egységben lévő meghajtó mechanika volt a hibás. Ugyanis a jeladót meghajtó profilos műanyag tengelyvég el volt kopva, és ennek köszönhetően a jeladó bemenő hajtásánál az ellendarab furatában el tudott forogni. Ez a hajtásátadási probléma aztán különböző sebességeknél jelentkezett. A meghajtótengely cseréje megszüntette a problémát. Váljék hasznára!
Bődi Béla
Forrás: www.picoauto.com