Citroen BSI-hiba
Kötélvégen húztak be hozzám egy 2001-ben gyártott, 1.6 literes Citroën Xsarát, NFU motorkóddal. A tulajdonos panasza az volt, hogy nem működnek az elektromos ablakemelők és hogy valószínűleg nem tölt a generátor. Az első két oldalablak lehúzva maradt, az akkumulátor pedig teljesen lemerült. Kis töltési procedúra után sikerült beindítani. A generátor valóban nem töltött, így gondoltam, azzal lehet probléma. Azt, hogy ezek után az ablakemelők miért nem működtek továbbra sem, tudtam, de gondoltam, kezdjük a töltésproblémával, majd utána jöhetnek az ablakok.
A probléma észlelése
Az autó beülve az ennél a típusnál megszokott „ECONOMY MODE” felirat fogadott a multifunkcionális kijelzőn. Amikor beindítottam az autót feltűnt, hogy a kijelzőről minden eltűnik, nem jelenít meg semmit, sem a dátumot, időt, hőmérséklet, stb., marad az „ECONOMY MODE” felirat! Hiába indítottam be újra és újra, semmi változás a kijelzőn. Megpróbáltam bekapcsolni néhány fogyasztót, így a fényszorót, a hütőventilátort, a klímát, az irányjelzőt, de egyiksem müködött. Sőt, semmi sem müködött igazából, még a töltés- visszajelző sem világított a műszerfalon.
Mi lehet a probléma? Azt tudom, hogy a BSI felügyeli a jármű energiaellátását, és be is avatkozik, ha úgy ítéli meg, hogy ez szükséges. Normális esetben, ha leveszük a gyújtást Akkor 30 másodperc után elsötétül a műszerfal és egy kattanás kíséretében a multiplex hálozaton keresztül elveszi a feszültséget a műszerfaltól. Ugyanezt teszi minden olyan perifériával is, ami ilyenkor nem szükséges, hogy müködjön. Egyszóval „economy”, azaz gazdasásgos üzembe áll át az autó villamos hálozata. Ha jelet kap, pillanatok alatt feléled a rendszer. Ilyen jel lehet akár az ajtónyitás, vagy akár a fényszóró felkapcsolása is. Az én esetemben ez nem így volt, itt elmaradt a „feléledés”.
A generátor kiszerelése
Az első elméletem az volt, hogy ha lesz töltés akkor megjavul minden. Mert arra gondoltam hogy a BSI érzékeli, hogy nincs töltés és az akkumulátor kímélése érdekében nem enged működni semmit. Neki estem hát a generátor leszerelésnek, ami eléggé időigényes munka ennél a típusnál, mivel le kell szerelni előtte a kormányszervó szivatyúját, a hosszbordás szíjat és annak vezető görgőjét. El lehetnek kopva a kefék? A szétszerelés után látszott, hogy a kefék egyáltalán nincsenek elhasználodva! De gondoltam összerakom és kipróbáloma generátort terhelés alatt. Erre segítségemre volt egy tesztpad, felszereltem és meglepődve álltam ott, miközben 14.49 volttal töltött és teljes terhelésen 60 amper áramerősséget szolgáltatot. Vagyis a generátornak az égvilágon semmi baja nem volt. Akkor miért nincs töltés? Hiányzik az elő gerjesztés? Visszaszereltem a generátort a szervoszivattyút és a segédhajtás szíját feszítőgörgőstül.
A hiba valódi oka
Átnéztem a biztosítékokat egytől-egyig a motortérben is, bár nem gondoltam, hogy itt kellene keresni a hibát, de ki tudja. A motortéri bm34 kapcsolotáblában is minden rendben volt! Az utastériben is és a BSI-n lévőek is. Egyre jobban motoszkált a fejemben a multifunkcionális kijelző felirata, hogy miért nem vált az „ECONOMY MODE”-ról. Akár mit csináltam, semmi sem müködött. Ekkor már tudtam, hogy itt a BSI-vel van probléma, nem pedig a generátorral. Megállhatottt az autó „economy” üzemmódban!
A következő kihívás az volt, hogy hogyan szüntessem meg az „ECONOMY MODE”-ot a gyári műszer hiányában. Eszembe jutott az, hogy ha leveszem az akkumulátor saruját elvileg újra kell indulnia renszerenek. Csináltam hát egy „resetet”, de megvártam, hogy lekapcsoljon a főrelé egy jól hallható kattanás kíséretében. Ha e közben vennénk le a sarut, elképzelhető, hogy valami hiba keletkezne a BSI-ben. A kattanás megvolt, saru le, vártam egy kicsit, majd visszaszereletem mindent és láss csodát, működött a villamos hálozat! Megjavult a multifunkcionális kijelző, az ablakemelők, újra töltött a generátor, stb..
Távirányítós központi zár kalibrációja
Már csak az maradt hátra, hogy beállítsam a kijelzőn a dátum, időt és az egyéb kalibrálandó adatokat, majd összepárosítsam a rendszert a központizár távirányítójával. Ehhez be kell tennünk a kulcsot a gyújtáskapcsolóba, ráfordítani, majd hosszan nyomni a zárás gombját addig, amíg az elakadásjelző sűrűn nem kezd el villogni és amíg a kürt meg nem szólal. Ezzel a procedúrával lehet összeismertetni az autót és a kulcsot.
Miért léphetett fel ez a probléma?
Én szoftver gondra tippelek, A BSI-k elégé sűrűn szoktak szoftversen hibákat produkálni, így például elkezdenek perifériákat működteteni anélkül, hogy erre a vezető utasítást adott volna. Ilyenkor a legolcsóbb megoldásként a szoftverfrissités is segíthet, ne essünk neki egyből a méregdrága BSI cseréjének!
A Citroën Xsara BSI rendszerének működése
Az akkumulátortól a feszültség a bm 34 motortéri kapcsolótáblán egy biztosítékon keresztül jut el a BSI-hez, és az ábrán látható módon közvetlenül egy reléhez megy. Ez a relé, amit a BSI kapcsol, egy táplált teljesítményvezetéken hoz létre potenciálkülönbséget, amely vezeték szerves része a multiplex rendszernek. A VAN Comfort hálózat „data a” és „data b” vezetéke, valamint a tápvezeték a középkonzolon elhelyezett, multifunkciós kijelzőbe megy, ahol felszereltségtől függően tájékoztatja a vezetőt a jármű sebességéről, a külső hőmérsékletről, a tüzelőanyag szintjéről, stb..
A BSI belső kapcsolóáramköre az előbb említett relét a jármű leállítása után elengedi, majd 30 másodperc múlva, egy jól hallható kattanás kíséretében a multifunkciós kijelzőn az „economy” felirat jelenik meg. Ekkor nincs táplálás a multiplex hálózatra, annak érdekében, hogy feleslegesen ne fogyasszon elektromos energiát a rendszer. Abban az esetben, ha el szeretnénk indulni az autóval, akkor elég ráadni a gyújtást vagy csak az elakadásjezőt bekapcsolni és máris föléled a multiplex hálózat, és kikapcsol az economy mód. Szoftveres vagy forrasztási hiba miatt vagy relé meghibásodásának következtében azonban a BSI nem tudja, vagy nem működteti a táprelét, így az economy mód marad aktív, a multiplex rendszer nem működik. Hiába indítózunk, vagy kapcsoljuk be az elakadásjelzőt, a BSI nem fogja a relét működtettetni.
A tárgyalt esetben az autó ugyan elindult, de a generátornak nem volt előgerjesztése, ugyanis ezt a funkcióit is a BSI látná el. Az economy mód megszüntetéséhez az akkumulátor sarut le kellett csak venni, majd visszatenni, így újra indult a BSI, majd minden működött újra. Mindennek az információnak hiányában, napestig nézhetjük, mérhetjük, vizsgálhatjuk a generátort nem fogunk látni rajta semmilyen hibára utaló jelet.