Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. december | Olvasson bele!

Fiat Marea Weekend ABS szivattyúhiba

Az alábbi probléma egy Fiat Marea Weekend 1.8 (1996–1999) gépjármű Lucas F-DS ABS- (1. ábra) rendszerénél lépett fel. Ilyen rendszerű ABS-el szereltek egyébként az 1.6, 1.9 és 2.0 literes motorral szerelt változatokat is. A későbbiekben (1998-tól) áttértek a Lucas Varity EBC 430 változatra.

A Lucas F-DS ABS rendszere még indukciós kerékfordulatszám szenzorokkal volt szerelve (első szenzorok tekercs ellenállása 1200-1400Ω, hátsó szenzorok tekercsellenállása 1450-1650 Ω). A későbbi Lucas Varity már aktív kerékfordulatszám szenzorokkal rendelkezett. Az ABS rendszer működőképtelensége miatti hibakódkiolvasás a 38-as hibakódot, azaz hidraulikaszivattyú hibát jelezte.


1. ábra: Lucas F-DS ABS kapcsolási rajza

Mivel ilyen hibaüzenet esetén a szervizdokumentáció az egész ABS egység cseréjét javasolta, és ennek az ára elég borsos volt, ezért a javítási lehetőségek más útját kellett keresni.

hirdetés


2. ábra: Az elektronikával egybeépített ABS hidraulikaegység kiszerelt állapotban.

Az elektronika a 2. ábrán láthatóan a hidraulikaegységgel volt egybeépítve. Az egység kiszerelése után a szivattyúra ellenállásmérővel rámérve megállapítható volt, hogy magában a villanymotor tekercselésében nincs szakadás. Így a gyanú a szivattyút működtető elektronikára terelődött. A 2. ábrán látható fekete műanyag kengyel leszerelése után az elektromágneses szelepektől és a szivattyútól az elektronikához menő kábelköteg elérhetővé vált. Ahhoz, hogy a kábelköteg csatlakozóját az ABS elektronikából könnyebben, -a kábelek sérülésének veszélye nélkül- ki lehessen húzni, ahhoz érdemes volt a szivattyút rögzítő 2 darab M5-ös csavart kicsavarni és a szivattyút kifordítani a fészkéből. Az elektronikát a hidraulikaegységhez rögzítő 2 torx csavart kicsavarva az elektronikát le lehetett választani a hidraulikaegységről. Igy már különösebb nehézség nélkül le lehetett választani az elektromágneses-szelepek és a szivattyú 14 pólusú csatlakozóját az elektronikáról. Az elektronika fedelének torx csavarjait kicsavarva maga az áramköri lap kiemelhető (3. ábra) volt.


3. ábra: A kiszerelt ABS áramköri lap a hibás szivattyúrelével

A teljes áramkör valójában két egymás felett elhelyezkedő áramköri lapon található. A 3. ábrán bejelölésre került a hidraulikaszivattyú elektromágneses reléje. Szokatlan megoldás, hogy a szivattyút működtető elektromágneses relé az áramköri lapra beforrasztva került beépítésre. Más rendszereknél a pumpa relé egyszerűen cserélhető, vagy jelenleg futó ABS rendszerekben már kapcsolótranzisztor vette át a relé feladatát. Jelen esetben a szivattyú működőképtelenségét a relé a beégett érintkezői okozták. Az eredeti nyitott típusú relé helyett műanyag-tokozású relé került beszerzésre, melynek a tokozását eltávolítva az eredeti relével megegyezően a relé kivezetései beforraszthatóak voltak. A forrasztásnál ügyelni kellett annak megfelelő végrehajtására, mivel a relé 30 A terhelhetőségű! Az egység össze- és visszaszerelése után a légtelenítés a hagyományos sorrendet kövesse, azaz a hátsó kerekektől az első felé kell haladni. Váljék hasznára!


Kapcsolódó dokumentum:


35


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés