Szakszerű javítás PTFE szimmeringgyűrűvel

A gépjármûmotor generálozása során a szimmeringcsere minden szervizben rutinmunkának számít. A hagyományos tömítõgyûrûk „lelke a rugalmas tömítõél, melynek anyaga minõségi fluortartalmú természetes gumi és a fémrugó, amely a szükséges erõvel szorítja a tömítõélt a tengelyhez, biztosítva ezáltal a megfelelõ tömítettséget.

A modern Otto-, illetve dízelmotorokban használt szimmeringeknek igen nagy minőségi követelményeknek kell megfelelniük. Az olajcsere-periódus - köszönhetően az újabb és újabb olajaknak, amelyek egyre többféle adalékot tartalmaznak - egyre inkább kitolódik. Ezen új adalékok használata miatt a szimmeringgyűrűk egyre nagyobb kémiai roncsolóhatásnak vannak kitéve. A hagyományos alapanyagú szimmeringgyűrűk csak részben képesek megfelelni az új igényeknek (1. ábra). Az új PTFE (polytetrafluoroethylene) alapanyagú tömítőgyűrűket már ezeknek az extrém terheléseknek megfelelően fejlesztették ki. Ellentétben a fluorgumi szimmeringekkel, az új gyűrűk tömítőfelülete kemény, sokkal szélesebb és hiányzik a szorítórugó is (2. ábra). Kiváló hőtűrő képességgel rendelkezik, érzéketlen az új olajadalékokkal szemben, a rendkívül alacsony súrlódási együttható ellenére is kitűnő a tömítési képessége. Az új motorok tervezési koncepciójában ezek a tulajdonságok teszik nélkülözhetetlenné a PTFE szimmeringeket. Ezt az új PTFE tömítőgyűrűt használják a hagyományos főtengely szimmeringek helyett az új motorokban, és egyre inkább elterjedt a motorfelújításoknál is. Javításhoz ezek a gyűrűk kaphatók önállóan, vagy mint integrált szimmering (3. ábra). Az utóbbi esetben javításkor az egész házat cserélni kell.

ptfe, szimmering, tömítőgyűrű, csere, elringklinger,
1. és 2. ábra

ptfe, szimmering, tömítőgyűrű, csere, elringklinger,
3. ábra

 

A szakszerű szerelés legfontosabb ismérvei

1. Tanulmányozzuk át a gyári szerelési útmutató ide vonatkozó részét.

2. Legtöbb esetben a PTFE tömítőgyűrű műanyag védőhüvellyel van ellátva az érzékeny tömítőél védelme miatt. Ez a hüvely biztosítja továbbá, hogy ne deformálódjon el beszereléskor a gyűrű, illetve optimálisan illeszkedjen a tengelyre. Gyakran a védőhüvely vezetőhüvelyként is szolgál.

3. Nagyon fontos, hogy a védőhüvelyt a beszerelés alkalmával távolítsuk csak el. Semmi esetre se korábban! Kerülni kell, hogy az érzékeny tömítőél elmozduljon, vagy visszagyűrődjön, mivel ezáltal károsulhat az él tömítési hatásfoka anélkül, hogy ez látható lenne.

4. Mielőtt a tömítőgyűrűt beszerelnénk, a rúd felületének simaságát gondosan ellenőrizni kell. Amennyiben bármilyen károsodás észlelhető a tengelyen, azt a beszerelést megelőzően ki kell javítani. Amennyiben kétség merül fel a simasággal kapcsolatban, kérdezzünk meg egy motorfelújító specialistát, aki szükség esetén orvosolni tudja a hibát.

5. Nagyon fontos: A PTFE tömítőgyűrűt szárazon kell beszerelni. Ne használjunk semmilyen olajat vagy zsírt!

6. A vezetőgyűrűt helyezzük a vezérműtengelyre úgy, hogy a szimmeringgyűrűt finoman rá tudjuk tolni a tengelyre (4. ábra).

7. A gyűrű tengelyre történő felhelyezéséhez használjunk célszerszámot. A felhelyezés egyenletes és folyamatos legyen, elkerülvén, hogy az él és a tengely egymásnak ütődjön. Ellenkező esetben a tömítőél megsérülhet és nem lesz megfelelő a tömítés.

ptfe, szimmering, tömítőgyűrű, csere, elringklinger,
4. ábra

Amennyiben a cserénél a szerelési útmutatónak megfelelően járunk el, biztosak lehetünk abban, hogy a PTFE szimmeringgyűrű tökéletesen fog tömíteni.