COP-diagnosztika
A gyújtóberendezések szerkezeti kialakítása, az elosztó utáni korszakban, többféle megoldást mutatott. Elterjedten használták (múlt idõ, mert ez is már lassan a múlt) a kétkivezetéses vagy duplaszikrás, más megnevezéssel parazitaszikrás trafókat. Ezek, mint tudjuk, csak azoknál a motoroknál használhatók, ahol "párban járó" hengerek vannak. A kialakítás (ezért készült!) az elosztót ugyan már nem igényli, de még mindig terheli a konstrukciót a külsõ trafóelhelyez és, és ami ennél is hátrányosabb, hogy megmaradtak az elektronikákat erõterükkel potenciálisan zavaró, lengõ gyertyakábelek. Van, ahol ugyan rejtve, a hengerfejben fut a nagyfesz ültségû kábel, de ettõl még nem oldódnak meg a rendszer lényegébõl eredõ alapvetõ problémák.
Az egyedi gyújtás
A mai, szinte 100%-os elterjedésű gyújtórendszer, az ún. egyedi gyújtás (lásd a címképet). Az egyedi jelzõ a hengerenkénti autonóm megoldásra utal, és mind a kialakításra, mind a vezérlésre vonatkozik. A trafó és konstrukciótól függõen némi elektronika, mely kapcsoló (végfok) feladatot lát el, a gyertyán ül. A megoldás angol megnevezése: Coil-on-Plug, rövidítve COP, mely nem jelent mást, mint azt, hogy a gyújtótekercset közvetlenül a gyertyán találjuk.
1/a ábra
1/b ábra:
1 - primerkör-csatlakozás,
2 - vasmag,
3 - primer tekercs,
4 - szekunder tekercs,
5 - "nagyfeszültségű" rugó,
6 - gyújtógyertya
Régebbi konstrukciónál (1/a és 1/b ábra) egy hagyományos gyújtótekercset a gyertya felett a hengerfejre rögzítettek, és a szekunder kivezetést rövid szekunder vezetékkel, nagyfesz ültségû rugón keresztül csatolták a gyertyához. Ez a generációs korszak is elmúlt. A mai korszerû konstrukció a fenti egyedi gyújtás alapelvét megtartja, de alapvetõen megváltoztatta a tekercs szerkezeti kialakítása. A keresztségben - formájára utalva - a ceruzatekercs vagy -trafó (pencil-coil), illetve szivartrafó (cigar-coil) nevet kapta. A címképen (Mercedes) jól látható, miként helyezkedik el a hengerfejben.
2/a ábra
2/b ábra
3. ábra
A gyújtótekercs egy lehetséges felépítését (Sagem) a 2. ábrasorozaton láthatjuk. A szekunder tekercset szigetelõanyaggal kiöntötték, ez adja egyben a primer tekercs csévetestjét (2/a ábra), a lemezes vasmag (2/b ábra) a hengeres trafó csévetesttengely ében van. Egy másik trafókonstrukció (BERU-Mercedes) már teljesen szilárd (3. ábra).
Gyújtásvizsgálat
A ceruzatrafó szekunder kivezetésével közvetlenül a gyertyához csatlakozik, így tehát a szekunder oldal - még ha lenne is rövid szekunder kábel átkötés a trafó és a gyertya között a hengerfejben - diagnosztikai mérés céljából elérhetetlen.
4. ábra
(Rejtélyes a Bosch egy korábbi ábrája, mely az egyedi gyújtás szekunder oldali vizsgálatához a 4. ábrán látható mérési módszert javasolja. Gyakorlatilag az iskivitelezhetetlen, hogy a trafókat - a vizsgálat erejéig - kiépítsük, és hosszabbító szekunder kábellel kössük azokat a gyertyákhoz.) A szekunder oldali oszcilloszk ópos vizsgálatra mégis van lehetõségünk, és ezt a gyártók és a diagnosztikaimûszer-gyártók egyaránt ajánlják. A megoldás egyszerû: a szekunder tekercs körüli erõtér kondenz átoros "kicsatolása". Helyezzünk a trafóra, annak szoros környezetébe egy, esetleg ahhoz még alakjában is illeszkedõ fémlemezt. Ezen a kondenz átorlemezen létrejövõ töltésváltozást oszcilloszkópon megjeleníthetjük.
5/a és 5/b ábra
Feszültségre pontosan kalibrálni ugyan nem tudjuk, de elemezhetjük a feszültséglefutást és - trafónként azonos helyre téve a lemezt - egymással összevethetjük. Az idõtartamokat illetõen (pl. ívidõ) pedig semmi gondunk nincs. Az 5/a és az 5/b ábrák a csatolólemezre és a trafón való rögzítésre mutatnak néhány példát. A nehézséget csupán az adja, hogy gyújtásvizsgáló oszcilloszkóp kell hozzá, méghozzá olyan, melyet ehhez a csatoláshoz felkészítettek, illetve a szkópot minden szelekciós mérésnél üzembe kell helyezni (valóban nem egy nagy dolog, csak az idõt falja...).
Waekon vizsgálóantenna
Az internet segítségével az USA-ban találtunk rá egy hasznos mûszerre, mely a COP-gyújtások fentiekben "megkívánt' szelektív gyorsdiagnosztikájára szolgál. A készülék neve COP Quick Probe. A mûszer antennáját a szekunder tekercs erõterébe, gyakorlatilag járó motornál a tekercsfejre helyezzük (lásd a mérésekrõl készült fotóinkat - 6. ábrasorozat), amely két információt is ad számunkra. (A mérõantennával egyelõre egzakt, igazoló méréseket nem állt módunkban végezni, de mûködõképess égérõl, kézenfekvõ hibákra való helyes reagálásáról meggyõzõdtünk.) A mûszeren lévõ piros és zöld LED-ek (7. ábra) a trafó erõterébe érve, a gyújtási esemény frekvenciájával villogni kezdenek.
6/a ábra
6/b ábra
6/c ábra
7. ábra
A piros LED akkor villog, ha a mûszer fejlesztõi által megfelelõnek minõsített szekunder csúcsfeszültség a tekercsben kialakul, a zöld színû LED pedig akkor, ha az ív idõtartamát elégségesnek ítéli a mûszer jelkiértékelõ elektronikája. A teszterrel azonnal megállapítható a "megy, nem megy" állapot, az egyes trafókat összehasonlítva . lehetõleg azonos helyen megtapintva azokat - a "beteges" is kiszûrhetõ. Próbálkozásunk során egy esetben nem "szólalt" meg a mûszer,amikor az egyedi trafó fém szelepfedéllel körülzártan, mélyen ült. Ugyan további kísérleteket igényel, de némi vizsgálódás után úgy véljük, hogy a hagyományos gyújtásnál is eredményesen diagnosztizálhatunk vele, pl. gyertyakábeleket. Mivel a diagnosztikában (is) az idõ és a találati biztonság a legnagyobb kincs, így minden olyan eszköz, mely ezt szolgálja, megéri és meghozza a pénzét. A COPteszter biztosan ezek közé tartozik.
25 éves jubileum az NGK-nál
Az NGK a közelmúltban ünnepelte az NGK Spark Plug Europe GmbH megalapításának 25. évfordulóját a vállalkozás ratingeni, németországi központjában. 1979 októberében az NGK németországi sikertörténete Düsseldorfban, egy kis értékesítési irodával kezdõdött. Az azóta tapasztalt növekedés drámai volt, így mára az NGK Europe az európai piac egyik legnagyobb és legfontosabb gyújtógyertyagyártója. Az utóbbi 25 évben az NGK nagy beruházásokat tett a kutatás-fejlesztés területén is. Ma az NGK Europe felelõs 34 országért, bennük 27 különbözõ nyelvvel és 25 különbözõ pénznemmel. 52 OEM- és 250 aftermarketügyfelük van. Az NGK - a cég adatai szerint - a gyújtógyertyák és a lambda-szondák világvezetõ gyártója. 10 000 alkalmazottjukkal évente 2 milliárd eurós forgalmat érnek el.