CR-porlasztó hidraulika-diagnosztika

 Ha a hibatárolóban a nagynyomású kör szabályozásra vonatkozó hibakódot találunk, vagy ha nincs tárolt hiba, de a motor rendetlenkedik, nehezen indul, vagy egyáltalában nem indul be, leáll, érezhetően csökken a teljesítménye (szükségfutásra állt a rendszer) végezzük el az alábbi mérést. A CR-porlasztók visszafolyó gázolajmennyisége igazi diagnosztikai információhordozó. Két dolgot bocsássunk előre:
                  – csak a „klasszikus”, azaz elektromágnessel működtetett szelepű
                     porlasztókból, környezeti nyomáson visszafolyó (kifolyó)
                     gázolajmennyiségről van szó,
                  – a visszafolyó gázolaj forrása nem a hagyományos porlasztórés-
                     olaj. A visszafolyó gázolajat porlasztónként mérőmenzúrákba
                    (mérőpoharakba) fogjuk fel. Van olyan kialakítás, ahol a  mérő-
                    edényt közvetlenül a porlasztóra erősítjük, van, ahol visszacsapó
                    szelepet is tartalmazó csővezetéken vezetjük el a menzúrákat
                    tartó állványhoz.

 

Az állványt a motortérbe helyezzük. Mindezt 1., 2. és 3. fotóábráink jól mutatják. A Bosch MV-sorozatú CR-porlasztó viszszafolyó gázolaj mennyiségmérő (Injektor-Rücklaufmengenmessgerät, Injector return quantity tester) vizsgálóberendezését mutatjuk be részletesebben. A berendezés két, egy egymás fölé épített kisebb és nagyobb átmérőjű menzúrát tartalmaz. Az indítómotorral forgatott motornál létrejövő térfogat felfogásánál csak a kisebb edény töltődik fel, ennek térfogata:
                - a csatlakozó a vezeték térfogata: 1,8 ml
                - első osztás: 2,4 ml,
                - második osztás: 3,2 ml,
                - harmadik osztás: 4,0 ml.
Az alapjárati vagy részterhelési üzemállapotban történő mérésnél a nagyobb edények is telítődnek, ezek térfogata:
                - a nagy átmérőjű menzúra alsó éle: 6 ml,
                - első osztás: 13 ml,
                - második osztás: 21 ml,
                -  harmadik osztás: 29 ml,
                - negyedik osztás: 37 ml,
                - ötödik osztás: 45 ml,
                - hatodik osztás: 53 ml.

A mérőmenzúra-tartót mindig vízszintesen helyezzük el, célszerű felakasztani és vízszintezni. A vezetékeket a CR-porlasztó visszafolyó nyílásához csatlakoztassuk (a csatolás lehetőségét típusa válogatja). A lecsatolt visszafolyóvezeték-ágat szorítsuk el.

 

A visszafolyó mennyiség ellenőrzése

Az indítómotor forgat, de a motor nem indul be.
Az indítómotort 10–15 másodpercig működtessük. Értékeljük az egyes visszafolyt mennyiséget. A mért maximális mennyiség 3-szor nagyobb lehet a mért legkisebbnél. Példa (4. ábra):

Kiértékelés (a menzúrák függőlegesen álljanak!) Maximálisan megengedhető visszafolyt mennyiség: 0,9 ml x 3 = 2,7 ml. Az 1. henger CR-porlasztójánál túl nagy a mennyiség, ki kell cserélni. A többi porlasztó ebből a szempontból jó.


A visszafolyó mennyiség vizsgálata a motor járása alatt.
Indítsuk be a motort, és addig járassuk, amíg valamelyik mérőmenzúrában a gázolajszint el nem éri a felső szintet. Ekkor a motort azonnal állítsuk le. 

Értékeljük az egyes visszafolyt menynyiséget. A maximális mért mennyiség 3-szor nagyobb lehet a legkisebb mért mennyiségnél.

Példa (5. ábra):
Kiértékelés: maximálisan megengedett visszafolyó mennyiség: 13 ml x 3 = 39 ml. Az 1. hengerhez tartozó CR-porlasztónál túl nagy a visszafolyó mennyiség, A CR-porlasztót cserélni kell. A 2, 3 és 4 CR-porlasztó rendben van.

Néhány egyszerű dologról ne felejtkezzünk meg:
             – legyen rendben a motormechanika (zárjanak a motorszelepek, legyen a
                helyén a vezérlés, ne legyen gyűrűtörés stb.),
             – a tüzelőanyag kisnyomású kör hozza fel a gázolajat,
             – legyen legalább 10 liter tüzelőanyag (gázolaj és ne benzin!) a tankban,
             – a CR-rendszerben lévő nagy nyomás miatt a motorleállást követően
                csak egy perc elteltével nyissuk meg a nagynyomású rendszert
                (jeladókivétel, hollanderlazítás stb.),
             – ha cserélni kell a CRporlasztót, ne feledkezzünk el annak korrekciós
                elektronikus illesztéséről.

 

Porlasztóhiba és a szennyezés

A hazai gyakorlatban a CR-dízelmotoroknál sajnos gyakori a motorindítást is meggátló porlasztóhiba, mely leggyakrabban a tüzelőanyag-szennyezettségre vezethető vissza. A szennyezés koptató, felületbehúzó, karcoló hatására nincs megfelelő nyomástartás a hidraulikus rendszerben, Így a porlasztó működésképtelen lesz. A CR-porlasztókban több szerkezeti elemnél is 2 μm az illesztés, például a Delphi „nyeles” tányérszelepcsapja és vezetőhüvelye között. A Bosch-rendszernél a golyósszelepre és ülékére lerakodó szennyeződés, illetve az ülés
felületi sérülése (6. és 7. ábra) okozza a belső tömítetlenséget. A gázolajszűrők, ha erre a feladatra szántak, általában 5, esetleg 3 μm szemcseméretet tudnak kiszűrni.
 

A megoldás vagy az, hogy még jobb szűrőket alkalmaznak, illetve az, hogy a gázolajban ne legyen ilyen méretű szemcse. A CR-porlasztó halála a bizonytalan forrásból származó, kannás, hordós gázolaj, a saját marmonkanna, és minden forrás, ami nem kuti tisztaságú. Vajon a kuti tisztaság valóban maradéktalanul „CR-tiszta”?