Bosch piezo CR porlasztó diagnosztika

Az elektronikusan irányított rendszerek diagnosztikájának ma kötelezően az első művelete az ECU kiolvasása, a soros-diagnosztika. Minden további művelet ennek eredményétől függ.

Van úgy, hogy a sorosoldali diagnózissal mindjárt eredményre jutunk. Van úgy, hogy a hibás (áram)kört beazonosítja ugyan, de ezután nekünk kell a periféria áramkörét „szakaszolni”, így kell megtalálni a hibás elemet. Van úgy, hogy nincs hibakód és nekünk kell kikövetkeztetni a hibajelenségből, hogy melyik körben lehet a rendellenesség, majd a periférián „szakaszolgatni”. A szakaszolás legjobb mérőeszköze az oszcilloszkóp. Cikkünkben a dízel common rail Bosch piezo porlasztónak, illetve működtető áramkörének „szakaszolási diagnosztikáját” mutatjuk be a Bosch 0 986610099 számú „Set Testgerät für Bosch Piezo-Injektor” – „Bosch piezo injector tester set” készülék leírása alapján. A mérést és eszközét a Bosch piezo CR porlasztó belső hibája (piezo-oszlop hiba, szigetelési hiba), a vezetékköteg hibája, a csatlakozás polaritáshibája és áttételesen az ECU hibájának a kimutatására fejlesztették ki.

Amikor a periférián – a hálózaton - végzünk méréseket, akkor:

- vagy lekapcsoljuk az ECU-t és így mérünk a hálózaton, annak kiemelt komponensein,

- vagy párhuzamos mérést végzünk.

Ilyenkor „belehallgatunk”, azaz belemérünk a hálózatba, jelkicsatoló eszközzel (Prüfbox vagy Break Out Box) vagy csak megszúrva a vezetéket, a csatlakozópontot – de nem megbontva azt! – a rendszer működő vagy csak gyújtásráadott állapotában.

Vannak azonban további mérési lehetőségek is!

Mivel a körben a hibás komponens természetesen nemcsak a jeladó vagy beavatkozó lehet, hanem a vezetékköteg vagy az „agy” is, így a szakaszolásnak ki kell terjednie a beavatkozóhoz kiérkező tápfeszültség megjelenése, értéke, illetve a vezérlőjel helyességének mérésére is. Esetünkben a Bosch a piezo CR porlasztót helyettesítő, fóliakondenzátort és diódát tartalmazó terhelő egységet („Ersatzlast” vagy „substitute load”) köt be a piezo porlasztó helyett, és az ezzel kialakított áramkörben vizsgálja az ECU vezérlő jelét.

Mikor alkalmazzuk ezt a perifériamérést?

Abban az esetben, ha az ECU soros diagnosztika egy vagy több porlasztónál hibát jelez:

- pozitív oldalon túláram (Überstrom high side, overcurrent high side),

- negatív oldalon túláram (Überstrom low side, overcurrent low side),

- terhelésejtés (Lastabfall, load drop),

- testzárlat (Masseschluss,. short to ground).

A helyettesítő egység (lásd az 1. ábrát) egyben jelkicsatoló is: lehetőséget ad a feszültség és az áram méréshez szükséges jelelvételre.


1. ábra: piros banánhüvely aljzat „High Side”, pozitív; kék aljzat „Low Side”, mínusz

Miért nem mérünk az eredeti porlasztóval szerelt áramkörbe?

Megtehetjük, de a jelalak torzulásából még nem tudjuk, hogy azt a hibás CR porlasztóra vezethetjük-e vissza, esetleg a kábelköteg torzítja, vagy eleve maga az ECU vezérlőjele a hibás. Tehát az említett „szakaszolás” hibafeltáró logikája nem érvényesül.

A mérés

A méréshez – a gyújtás levétele után - vegyük le a CR porlasztóról a kábelköteg csatlakozóját és ezt a csatlakozót a mérődoboz mérővezeték-csatlakozójával dugjuk össze. Ezzel tehát létrehozunk egy CR porlasztó szimulációs áramkört. Az ECU nem veszi észre a helyettesítést, így hibakódot sem generál.

A mérődobozzal kialakított mérőáramkörbe (természetesen egyszerre csak egyhez) csatlakoztassuk a kétcsatornás oszcilloszkópunk mérővezetékeit. Az egyik oszcilloszkóp csatornára a feszültséget visszük fel, a másikra – árammérő fogó segítségével – az áramot. A bekötést a 2. ábra mutatja.


2. ábra: 1 – árammérő fogó a pozitív oldali vezetékre helyezve, 2 – a feszültségmérés mérővezetékei

A mérődobozzal szállított biztonsági mérővezeték kétféle, mert a Bosch piezo CR porlasztó csatlakozója is kétféle lehet (Bosch-Bestellnummer 1684463537 vagy 1684463538).

Mérjünk! A motort indítsuk be.

Ha a mérődobozon lévő LED villog, akkor a kábelköteg polaritás szerinti bekötése jó. Ha a LED nem villog, a kábelköteg polaritás szerinti bekötése nem jó. Miért lehet felcserélt? – Mert például szerelői újrakábelezésnél elrontották, vagy a mérővezetéket kötöttük mi be fordítva.

A csatlakozó lapos oldalán van a pozitív bemenet. Téves polaritásnál is működik a porlasztó, de a piezooszlop kezdetben nem éri el maximális emelését. A porlasztó károsodhat.

Szkópképek

A szkópon a két jelcsatorna képét húzzuk egymásra (így célszerű), és figyeljük meg. A felvett (memorizált) képet hasonlítsuk össze a 3. ábra referencia oszcillogramjával.


3. ábra: kék grafikon a feszültség, piros az áram

Ha a kép egyezik a referencia diagrammal, a 3. ábrával, akkor az ECU és a kábelköteg jó, a porlasztó hibás. Ha kép nem egyezik a referenciaképpel, akkor a porlasztó jó, a hiba vagy a kábelkötegben vagy az ECU-ban keresendő – írja a Bosch a piezoteszter kezelési füzetében.

A lecsatolás előtt ismét kapcsoljuk ki a gyújtást. Munkabiztonság: a vizsgálat során vigyázzunk, mert a piezo CR rendszer 200 V körüli feszültséggel működik.