Negyedszázada velünk van...
A 2025-ös évünk sem telt el bizarr lambda-szondás esetek nélkül. Már azt hinnénk, hogy nem tud meglepetést okozni, az évtizedek alatt kiismerhettük a legtöbb alattomos hibát, amit okozhat. Amire viszont nehezebb felkészülni, az az emberi tévedés. Két esetünk van, szinte azonos tünetekkel.
Hat henger
Egy tavaszi napon külföldi szám hív: segítsünk megfejteni egy V6-os benzines teljesen abnormális, szürreálisnak tűnő hibáját. Keverékkorrekciós hibái az őrületbe kergetik a tulajdonost és a szerelőket. Vállalják a több száz kilométert, csak próbáljuk meg a „lehetetlent”.
Hibakódok:
– Bank 1 – keverék túl szegény
– Bank 2 – keverék túl dús
És valóban. A beindulást követően a motor még úgy-ahogy működik, egy perccel később a járás már nagyon egyenetlen, és az 1-es hengersorra égéskimaradás is jellemző. Amik érdekesebbek, azok a keverékkorrekciós értékek, a „fuel trim”-ek.
Külön cikkben foglalkoztunk már a fuel trimekkel, ezek az értékek lényegében olyan szorzók, amik az üzemanyag-mennyiséget változtatják a lambda-szondák jelei alapján. Nagyon egyszerűen: ha például szegény a keverék, a lambda-szonda jele alapján a motorvezérlő addig fogja növelni az injektált mennyiséget, amíg ismét a célértékre nem ér a légviszony. A változtatás mértéke általában %-os formában diagnosztikai eszközzel kiolvasható, és a szerelők számára fontos információval bír. Korszerűbb rendszereknél több fajta, akár munkapontonként különböző trimek működnek, és persze az eltolódásokat a rendszer a hosszú távú kompenzációra eltárolja, a „long term fuel trim” értékek használatával így a másnapi indulásnál sem kell mindent újratanulnia.