OBM, a jövő emisszió-ellenőrzése
Az OBM (On-Board Monitoring) rendszer jelenti a jövő emisszió-ellenőrzésének gerincét. Bevezetését általánosítja az EURO 7/VII rendelet, de az M1, N1 kategóriák előtt az Euro VI-D/E előírásnak megfelelő haszongépjárművekben már ma alkalmazni kell.
Az OBM egy olyan fedélzeti rendszer, amely:
– valós időben és folyamatosan figyeli a jármű emissziót befolyásoló rendszereit,
– naplózza az adatokat (nem csak hibát),
– hozzáférést biztosít ezekhez az adatokhoz a hatóságok vagy flottakezelők számára is, távolról is.
Ezáltal lehetővé válik a tényleges, napi szintű környezetvédelmi teljesítmény felügyelete, nem csak időszakos vizsgálatokkal.
Az OBM rendszer – adatgyűjtés és adattovábbítás:
– Folyamatosan gyűjti az adatokat (pl. 5 percenként). NOx, PM, SCR, manipulációk vagy kiiktatások jeleit.
– Tárolja azokat a járműben, az adatokat legalább 18 hónapig meg kell őrizni a járműben.
– Elküldi őket központi adatbázisokba – például egy flottakezelő rendszerbe vagy hatósági rendszerbe. Külső eszköz (RSOBD – Remote OBD) is lekérheti ezeket útközben, pl. hatósági ellenőrzés céljából.
– Valós idejű riasztást adhat, ha a jármű nem teljesíti az előírt kibocsátási szinteket.