A kék füst
A kék füst az égéstérbe jutó és ott elégő motorolaj egyértelmű jele, ami arra utal, hogy az olaj túljutott az olajlehúzó gyűrűkön, a szelepszár-szimeringeken vagy más tömítési pontokon, és keveredik az tüzelőanyag-levegő keverékkel. Bár egyes motorok kis mennyiségű olajat fogyaszthatnak látható füst nélkül, a kék füst jelenléte mindig problémát jelez.
A dugattyúgyűrűk körüli szénlerakódások gyakran vezetnek kék füst megjelenéséhez, mivel ezek a gyűrűk elveszíthetik rugalmasságukat, és nem tudják megfelelően tömíteni az égésteret. A szénlerakódások több tényező miatt alakulhatnak ki, például rossz minőségű tüzelőanyag vagy motorolaj használata miatt, amelyek égési maradványokat hagynak hátra. Gyakori rövidtávú, hideg üzemű motorhasználat esetén az olaj nem éri el a megfelelő üzemi hőmérsékletet, így nem tudja hatékonyan eltávolítani a lerakódásokat. Emellett a hosszú alapjárati járatás és az olajcsere elhanyagolása is elősegíti a szénlerakódások kialakulását. Ha ezek a szennyeződések elzárják a dugattyúgyűrűk mozgását, az olaj könnyebben átjuthat az égéstérbe, ahol elég, kék füstöt eredményez.
A hengerfal üvegesedése egy másik gyakori oka a kék füstnek. Ez akkor alakul ki, amikor az olaj és az égéstermékek vékony, sima réteget képeznek a hengerfalon, ami csökkenti a dugattyúgyűrűk és a hengerfal közötti súrlódást. Ennek következtében a gyűrűk nem képesek megfelelően tömíteni, így az olaj bejut az égéstérbe. Az üvegesedés leggyakrabban akkor következik be, ha a motor hosszú ideig alacsony terhelésen üzemel, például városi forgalomban vagy tartós alapjáraton történő működés során. Ha egy új vagy felújított motor nem kap megfelelő terhelést a bejáratás során, az is vezethet üvegesedéshez, mivel a gyűrűk nem kopnak össze megfelelően a hengerfallal. Rossz minőségű motorolaj használata szintén hozzájárulhat ehhez a problémához, mivel nem biztosítja a megfelelő védőréteget a hengerek számára.
A dugattyúgyűrűk kopása vagy sérülése szintén kék füstöt okozhat. Ezek a gyűrűk biztosítják az égéstér tömítését és a kenőolaj megfelelő elosztását a hengerfalon. Ha a gyűrűk elkopnak vagy eltörnek, az olaj akadálytalanul bejuthat az égéstérbe. Ez gyakran előfordul magas futásteljesítményű motorokban, ahol a természetes kopás miatt a gyűrűk elveszítik tömítési képességüket. Az olajcsere-intervallumok elhanyagolása szintén gyorsíthatja a dugattyúgyűrűk kopását, mivel a szennyezett olaj nem képes megfelelő védelmet nyújtani. Ha a motor túlmelegszik, a gyűrűk elveszíthetik rugalmasságukat és deformálódhatnak, ami tovább súlyosbítja a problémát.
A szelepszár-szimeringek meghibásodása is kék füstöt eredményezhet, mivel ezek a tömítések akadályozzák meg az olaj bejutását az égéstérbe a szelepek körül. Ha a szimeringek elöregszenek vagy megrepednek, az olaj a szelepvezetők mentén az égéstérbe juthat, és eléghet. Ez különösen hidegindításkor vagy hosszabb alapjárati járatás után bekövetkező gázadáskor válik láthatóvá. Az öregedés természetes folyamat, amely az évek során a szimeringek anyagának rugalmasságvesztésével jár. Magas hőterhelés esetén, például ha a motor rendszeresen túlmelegszik, a szimeringek gyorsabban keményednek ki és vesztik el tömítőképességüket. Nem megfelelő motorolaj használata szintén felgyorsíthatja a szimeringek elöregedését, mivel egyes olajadalékok kiszáríthatják azokat.
A PCV-rendszer (Positive Crankcase Ventilation) meghibásodása szintén kék füstöt okozhat. Ez a rendszer felelős a forgattyúházban keletkező nyomás szabályozásáért és az olajpára visszavezetéséért az égéstérbe. Ha a PCV-szelep eltömődik vagy meghibásodik, a forgattyúházban megnőhet a nyomás, ami az olajat a szívórendszerbe kényszerítheti. Ha az olajpára nagy mennyiségben visszajut a szívórendszerbe, az égés során eléghet, és kék füst képződik. A szelep eltömődése gyakran a hosszú távon felhalmozódó olajiszap vagy szennyeződés következménye.
Ha a kék füst a turbófeltöltő hibájából ered, több egyértelmű jele van, amelyek megkülönböztetik más motorproblémáktól. Az egyik legjellemzőbb tünet, hogy a kék füst főként nagyobb gázadáskor vagy terhelés alatt jelenik meg, mivel a turbó ilyenkor magasabb fordulatszámon működik, és ha a tömítései elhasználódtak, az olaj könnyebben bejut az égéstérbe vagy a kipufogóba. Ha a füst alapjáraton is folyamatosan látható, az arra utalhat, hogy a turbó csapágyai vagy tengelytömítései sérültek, így az olaj folyamatosan szivárog. Egy másik árulkodó jel az olaj jelenléte a turbócsövekben és az intercoolerben; ha megbontáskor olajlerakódás vagy olajcseppek észlelhetők, az egyértelműen turbóhibára utal. Ezzel együtt a turbóhibás motorok gyakran észrevehetően több olajat fogyasztanak, mivel az olaj a tömítéseken keresztül az égéstérbe vagy a kipufogórendszerbe kerül. Ha a turbó nem működik megfelelően, a motor teljesítménye csökkenhet, a turbófeltöltés lassabbá válhat, és a jármű lomha lesz, különösen magasabb fordulatszámon vagy terhelés alatt. Gyakran megjelenhetnek szokatlan sípoló vagy fütyülő hangok is, amelyeket a turbó sérült csapágyai, a repedezett turbóház vagy a nyomásveszteség okozhat.
A következmények
Az olajégés károsíthatja a katalizátort is, mivel az égéstermékek a kipufogórendszerbe kerülnek, ahol a katalizátor belső cellái eltömődhetnek. A szennyeződések lerakódása következtében a kipufogógáz-áramlás akadályozottá válik, ami teljesítménycsökkenést és fokozott tüzelőanyag-fogyasztást eredményezhet. Az olajégés során keletkező hamumaradványok eltömíthetik a katalizátort, amelynek hatékonysága jelentősen csökkenhet. Ha a katalizátor túlmelegszik, az anyaga szerkezetileg is károsodhat, ami teljes cserét tehet szükségessé.
A gyújtógyertyák is olajos lerakódásokat szenvedhetnek el, ha túl sok olaj jut az égéstérbe. Az olaj beboríthatja a gyertyák elektródáit, ami gyenge szikrát, gyújtáskimaradást és rosszabb tüzelőanyag-hatékonyságot eredményezhet. Az olaj lerakódása gyakran a szelepszár-szimeringek vagy dugattyúgyűrűk hibájának következménye. A PCV-rendszer meghibásodása esetén az olajpára a szívórendszeren keresztül rakódhat le a gyertyákra, csökkentve azok hatékonyságát. Az olajos gyújtógyertyák az égés hatékonyságát is csökkentik, ami fokozott károsanyag-kibocsátáshoz vezethet.
Összegzésként elmondható, hogy a kék füst minden esetben arra utal, hogy a motorolaj bejut az égéstérbe és ott elég. A probléma pontos okának azonosítása kulcsfontosságú a megfelelő javítás érdekében. Az időben történő beavatkozás segít megelőzni a motor hosszú távú károsodását és a magasabb javítási költségeket. Ha a kék füst tartósan fennáll, érdemes szakemberhez fordulni, hogy megfelelő diagnosztikával és javítással elkerülhető legyen a további motorproblémák kialakulása.
Forrás: garagewire.co.uk, capnl.com, turbo-reman.co.uk