Common rail diagnosztika – Ismeretfrissítő
A CR rendszer, mint a dízelvilág egyeduralkodó befecskendezési rendszere még nagyon sokáig (ki tudja?) köztünk marad. A többsége öregszik, de van vérfrissítés is. Tudjuk, hogy a rendszer névleges paramétereinek meglétére rendkívül kényes. Korszerű, tanulni képes adaptív rendszerei sem képesek minden elhangolódást kompenzálni. Kell a tapasztalat és a precíz méréstechnika gyakorlati ismerete.
Az egyik leginformatívabb, nevezhetjük zseniálisnak is, a railnyomás cél- és tényleges értékeinek rendszerteszterrel történő felvétele, rögzítése. Ha tudom, hogy mihez képest, mert tudom, hogy a tényleges érték mihez képest nem megfelelő. Például a motor normálisan működött 1500 bar alatti railnyomás mellett. Ha például 1500 bar feletti railnyomás mellett a tényleges érték megközelítőleg 200 bar-ral meghaladja a célértéket, akkor a vezérlőegység ezután 1200 bar-ra korlátozta a railnyomást, hogy elkerülje a rendszer károsodását. Ez tipikusan „körüljárós” diagnosztikát igényel, a csatlakozórendszereket is meg kell vizsgálni.
Több hibaok is lehet.
Ha a nyomásszabályozó szelep cseréjekor nem húzzák meg az új szelepet a megadott nyomatékkal, akkor a rail és a nyomásszabályozó szelep közötti tömítés nagyobb railnyomásnál szivároghat. Ennek a nyomásszabályozó szelepnek van egy úgynevezett vágóéle, vagyis egy éles fémél, amely megfelelő érintkezési nyomás esetén tömít. A nyomásszabályozó szelep meghúzási nyomatéka szigorúan 80 Nm.