EVAP és a hibridek tankolása – Hogy Ön tudjon tanácsot adni
Az Otto-motorok benzintartályából a kipárolgást meggátló rendszer, az EVAP már jó fél évszázada kísér (kisért?) minket. Nem egy bonyolult technikai rendszer. A motor-ECU irányítja. Vannak szelepei és jeladói. A fedélzeti diagnosztika is felügyeli, hibás működését MIL-lámpa kigyújtásával jelzi. Komoly hibának kell venni, vizsgára ezzel nem mehet. Ennek az emissziótechnikai alrendszernek az angol megnevezése EVAP – evaporative (emissions), ez a rövidítés terjedt el az egész világon a benzingőz kipárolgását gátló rendszer azonosítására. Mi is ezt használjuk. A német AKF-et mond – Aktivkohlefilter, a rendszer neve pedig Aktivkohlesystem.
A gépjárművek emissziós környezetterhelését nemcsak a kipufogógáz-kibocsátás okozza, hanem az autó egészéből, különösen a tüzelőanyag-tartályból a szénhidrogének kipárolgása. Akár 8–10 órát is állnak napon a parkoló autók. Az elpárolgó, levegőszennyezést okozó szénhidrogén mennyisége jelentős, különösen, ha egy város légterére vonatkoztatjuk. A levegőszennyezés csökkentési technikái, az úgynevezett emissziótechnikák között első volt Kaliforniában a benzintartályból és a porlasztó úszóházából a benzingőz-kipárolgás megakadályozása. Ennek alkalmazását az USA-ban az 1970-es évek elején tették kötelezővé. Ma az egész világon általános követelmény. Az Euro 6 a típusjóváhagyási vizsgálatának követelményeit meg is szigorította (komplex EVAP 2019-től).