Rejtély a Fiat Puntóban

„Csaknem minden hibajelzés világítani kezd a Punto műszerfalán a helyzetjelző felkapcsolásával” – panaszolta ügyfelünk. Egyszerű feszültségellátási hiba – gondoltuk mi. Az autó átvétele után pár órával persze rájöttünk, hogy aznap sem megyünk haza este hat előtt.

Valóban, az alaphelyzet egyszerű: az autóban minden működik egészen addig, amíg fel nem kapcsoljuk a helyzetjelzőt. Semmilyen más fogyasztóra nem „allergiás” az autó, csakis a helyzetjelzőre. Ha azt felkapcsoljuk, azonnal világítani kezd a motorhiba jelzés, a szervokormány hibajelzője, és a műszerfalon játszani kezdenek a mutatók.


Kezdjük a jól bevált hibakódolvasással!

A motorvezérlőből az U1601-es kódot olvassuk ki, ami az AutoCom szerint időszakos CAN hálózati zavart jelent. A Body Control Module (Central Body) ugyancsak panaszkodik a CAN-vonalakra, de megtaláljuk benne a 9009-es kódot is, amihez „Position Lights, signal above maximum threshold” szöveg tartozik.


Ebből talán már el lehet indulni

Körbejárjuk az autót, hogy minden rendben van-e a helyzetjelző fényekkel. Elöl igen, hátul viszont az egyik izzó mintha halványabban pislákolna a másiknál. Azonnal szétszedjük, és meg is találjuk a probléma kiváltó okát a lámpatest csatlakozójában: a test érintkezője korrodált, beégett. Ennek tisztítását követően a hátsó helyzetjelzők már rendben vannak, az alaphibánk viszont természetesen megmaradt: az autó hibátlan, amíg fel nem kapcsoljuk a világítást. A sematikus rajzon (1. ábra) jól látható a probléma szempontjából releváns alkatrészek kapcsolódása. A Body Control Module-ba (BCM) fut be minden CANszál az összes CAN-es komponenstől, és ez a központi vezérlő látja el árammal a helyzetjelző izzókat is. Kezdjük mindig a legvalószínűbbel: ellenőrizzük a BCM feszültségellátását! Ez hibátlan, és sajnos a helyzetjelző felkapcsolására sincs semmilyen kézzelfogható eredményünk: sem a BCM-nél, sem az ECU-nál nem találunk testelési vagy feszültségellátási gondot.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.