Generátorhibától a motorvezérlő-javításig
Az elmúlt évek, évtizedek során az újabb fejlesztési irányvonalaknak köszönhetően a járművek áramellátó rendszere elég jelentős változáson ment keresztül, melynek következtében inkább energiamenedzsmentről beszélhetünk. Nem elég már, ha a generátorunk a motor beindulását követően árammal látja el az autó villamos hálózatát. Az akkumulátor élettartamának minél hosszabbra nyújtása miatt ezt a pillanatnyi töltöttségének, elektrolit hőmérsékletének és áramfelvételének függvényében más-más feszültséggel kell tennie. Igazodnia kell a menetdinamikai igényekhez, jelentős gyorsításnál lekapcsolni a gerjesztést a minél nagyobb effektív motorteljesítmény eléréséhez, az alapjárat-szabályzáshoz tájékoztatni a motormenedzsmentet a generátor terheléséről stb. Ez a téma olyan terjedelmes, hogy önmagában újságcikk anyagául szolgálhatna. Ez az írás azonban egy olyan hibáról fog szólni, amire talán a legkevésbé számít egy szerelő, ha a műhelyébe világító töltésjelző lámpával érkezik egy autó.
Az alany egy 2006-os évjáratú, 2.0 TDCi motorral szerelt Ford S-Max volt. Ez a típus a gyártó Smart charge system elnevezésű töltőrendszerének továbbfejlesztett változatával van felszerelve. Ennek funkciói a motorirányító egységbe integráltak, az ECU és a feszültségszabályzó közötti kapcsolat pedig LIN-buszon keresztül valósul meg. Az első – PWM-jel vezérelt – változatáról részletesen az Autótechnika 2009/5-ös számában olvashattunk.