Kell-e OBD a villanyautóknak?
Nevezzük villanyautónak a csak elektromos hajtású gépjárművet, lehet akkumulátoros (angol rövidítéssel BEV) vagy tüzelőanyag-cellás (FC), de ez utóbbi részben más klubba tartozik. A lényeg, hogy ne legyen üzem közbeni környezetszennyező emissziója. Tehát zárjuk ki ebből a körből a hibrideket, még a hatótávolság-növelő gépkombinációkat is. Ma úgy tűnik, övék a jövő. Miután a gépjárműfenntartás az autótörténelem mechatronikai korszakával kezdődően – a diagnosztikát és a javítást illetően – teljes mértékben OBD-függő lett, jogos a kérdés, hogy a villanyautóknak (ők is mechatronikusak) kell-e, egyáltalán van-e OBD-jük? A válasz egyszerű: nincs. Erre bizonyára többen felkapják a fejüket és értetlenül állnak a dolog előtt. Igazuk is van, itt valami sántít.
A DOLGOT KÉTFELÉ KELL VÁLASZTANUNK
Az OBD-t azért vezették be az egész világon több évtizeddel ezelőtt, Európában is már két évtizede, hogy a belső égésű motor okozta légszennyezés, elsősorban a kipufogógáz-emisszió fedélzeti állapotfelügyeletét lássa el: diagnosztizálja az állapotot, a túlemittálást felismerje és erről informáljon, sőt intézkedjen is. Megnevezése, amikor bevezették ezt a monitorozási funkciót, kissé szerencsétlenre sikerült: az OBD (On-board Diagnostics) fedélzeti diagnosztikát jelent, mely a mechatronikai rendszer emissziótechnikájának, minden befolyásoló hatást felügyelő, integrált sajátja. Erre a területre értelmezték. Ezt tudva, a villanyautóknak nem kell (értelmetlen) az OBD! Más a helyzet az alternatív, részben villamosított gépjárműhajtásnál, ott van belső égésű motor (HEV, PHEV vagy hatótávolság-növelő belső égésű motor), oda kell OBD.