OBD kapuzárási pánik?
Várható volt, és már régóta figyelmeztetnek rá, hogy a gépjárművek irányításának terülj-terülj asztalkájától elzavarják azokat, akiknek ide nincs meghívójuk. Az OBD-csatlakozón keresztüli kétirányú forgalmat a gyártók korlátozni tervezik, sőt van, aki ezt már meg is tette. Továbbra is kinyerhetők lennének azok az információk, amelyekhez a szabad hozzáférését rendeletek írják elő, de minden egyéb művelethez már engedély szükséges. Mi lehet ennek az oka?
Amióta az irányítóegységek, szakmai zsargonnal a vezérlők, az értők számára nyitott könyvek, nemcsak, hogy fennáll a veszélye, hogy ezekbe belenyúlnak, hanem ez már hétköznapi gyakorlat. A gyártók próbálnak ellene védekezni, de előnyük csak hónapokban mérhető. A tuning jó üzlet, ezért megéri a gyártói kompromisszumos „kényes egyensúlyt” felborítani. Új optimumnak mondott parametrizálással, ezt senki nem vitatja, lehet nagyobb forgatónyomatékot, nagyobb korai nyomatékot, néhány üzemi pontban jobb tüzelőanyag-fogyasztást elérni. Ezt a gyártó is tudja, de őt számos egyidejű követelmény gúzsba köti. Belenyúlva és megváltoztatva a motor, a váltó jellegmezőit, valóban ügyfélkívánságnak tetsző eredményt lehet elérni. Az eredmény sok vonatkozásban kétes, legyen ez szerkezetterhelés következtében élettartam-csökkenés, biztosan nagyobb környezetszennyezés. Az autó már nem felel meg a típusvizsgálati követelményeknek. A hozzáállás, mely ezt „engedélyezi”, így szól: enyém az autó, kifizettem, azt csinálok vele, amit akarok. A hazai hatóság, de szerte a világon nagyon sok állam felügyeleti szerve nem így gondolja.