Common rail „villámdiagnosztika”

Egy Fiat Ducato 2.0 JTD-t hoztak a szervizbe azzal a panasszal, hogy legyen akár meleg, akár hideg, a motor nagyon nehezen indul be. A hibatárolóba a már mindenki által jól ismert: rail nyomás volt letárolva.

Ez így elsőre, és a nehéz beindulás azt feltételezte, hogy tömítetlen a rendszer valahol, nehezen épül fel a nyomás. Az autó, kis árszállítói posztjában, igen sok kilométerrel büszkélkedett, megette már a kenyere, bocs’ gázolaja javát! Az élőadatblokkban az indítási nyomást vizsgáltam meg először, ez 70 bar nyomás volt. Ez nem elég semmire. Hosszabban indítva, nyögve, nyelve, de elérte a minimális nyomást, amin már beindult, olyan 300 bar környékén. Bizony itt valahol nagyon kopott a rendszer valamelyik eleme, vagy a porlasztóknál szökik a gázolaj, vagy a nyomásszabályzónál.

Azt gondoltam egy villámdiagnosztikát elvégzek. Ami úgy néz ki, hogy járó motornál leállítom, majd hirtelen visszaadom a gyújtást. Az élőadatban ilyenkor látni lehet, hogy a railben a maradónyomás (kb. 100 bar) mennyire gyorsan esik vissza nullára.

Ez egy elég egyszerű kis trükk, de annál több információt hordoz önmagában. A maradéknyomás a railben pillanatok alatt nullán volt. Valamennyi kis ideig ennek meg kéne maradni, és csak szépen lassan szabadna leépülnie. Normál esetben persze. Először a porlasztókat kellene megvizslatni, hogy mennyi a „résolaj”, netalán valamelyik porlasztó adta meg magát.

Könnyítette a helyzetet, hogy Bosch-rendszerű volt, itt könnyen lehet mérni. Fölszereltem a házilag készített résolajmérőt, és kezdődhet a mérés. Ráadtam a gyújtást, de közben eszembe jutott még valami, és kiugrottam, hogy ellenőrizzek a motortérben egy dolgot. Ekkor megpillantottam azt a valamit, és már nem volt szükséges a motorindítás (1. kép). A harmadik henger porlasztója kb. 90 ml gázolajat öntött ki magából, már csak így. Itt fölösleges minden további mérés, azonnal ment mind a négy porlasztó felújításra és a nagynyomású szivattyú is ellenőrzésre. Az, hogy egy porlasztó ennyire elkopott, annak többféle oka is lehet. A sok kilométer, lehet a rossz minőségű gázolaj vagy mind a kettő, ki tudja! De egy jó ötlet mindig nagy segítség lehet a mindennapi diagnosztikában.