Más kárán tanul az okos…

Egy autószerelő az évek során megtapasztalt kellemes és kellemetlen élményekkel lehet egyre jobb és jobb, gyakorlott szakember. Áprilisi cikkünkben egy mindennaposnak induló probléma különös buktatóit mutatjuk be. 

Sopronban lévő műhelyünkben egy teljesen hétköznapinak induló problémával találkoztunk: egy Peugeot 206-os autó gyújtáskapcsoló-cseréjével. 

Ügyfelünk megvásárolta a gyári gyújtáskapcsoló-készletet, kulcsokkal együtt, de a szalon raktárosa, minden bizonnyal figyelmetlenségből, elfelejtette a vásárló figyelmét felhívni egy aprócska problémára, hogy a kulcsokat ezen évjáratnál programozni kell. A tulajdonos így megkeresett minket, hogy az alkatrészt ugyan már kicserélték valamelyik cimborájával, de az autó nem indul. Mivel ez a művelet a megfelelő műszer birtokában nem különösen nehéz feladat, azonnal kaptam az alkalmon, hogy megoldjam. Rátettem a gépet, de a karosszériavezérlő modullal semmi szín alatt nem volt hajlandó társalogni. Az átfogó teszt során kiderült, hogy minden vezérlővel „beszélget”, de pont a számunkra szükséges vezérlő, a BSI nem volt elérhető. Bosszantott a dolog, hiszen nem egy ilyen autóhoz volt szerencsém és meg voltam róla győződve, hogy ezt a vezérlőt gond nélkül lekezeljük. Ez így is lett volna, ha… 

Azonnal kapcsolatba léptem a készülék fejlesztőivel, és megkérdeztem, mi lehet a gond. Kérdéseimre a válasz percek alatt megérkezett: ellenőrizzük a DLC azaz a diagnosztikai csatlakozó 11-es lábán kijövő feszültségszintet az elemzés funkció használatával, vagy pedig (direkt) egy multiméter segítségével a BSI diagnosztikai kimenetére mérjünk rá. Így is történt. A BSI kimenő feszültsége rendben is volt, de a DLC külső, majd a hátsó oldalán mérve a 11 csatlakozási pontot, ott már nem volt megfelelő feszültség. 

Valahol „elszökik” a feszültség! 

A DLC-aljzatot megmozgattuk és visszahelyeztük a helyére, hogy ismét mérjünk egyet, a multiméter vagy a DEC SS II. segítségével. Mi a diagnosztikai készülékünket tettük rá. Elindítottuk a mérést, és a következő pillanatban megjelent a kommunikáció a BSI-vel. Hurrá, kódolhatunk! Ezek után már csak a kérdéses vezetékproblémát kell megoldani, és mehet is a programozás. Miután helyreigazítottam a csatlakozóban félrecsúszott kábeldarabot, érdekességképpen még készítettem egy úgynevezett Log file-t, amelynek elküldésével a fejlesztők munkáját segítem a hasonló problémák feltárásához. 

A kulcsok kódolása

A kulcsok kódolása a kommunikációs vonal helyreállítása után már gyerekjáték, röviden összefoglalva a következőképpen néz ki: 

Hozzávalók:

– Peugeot 206,

– a kulcsok,

– DEC SuperScan II. és

– az autóhoz kapott plasztikkártya.

Jelen vezérlőnél egyszerű dolgunk volt, hiszen itt semmiféle kapcsolatot nem kell létesíteni a gyártóval egyéb belső vagy napi kódok megszerzéséhez. A kulcsok kódolását egyszerűen elvégezhetjük a következő módon. Az összes felprogramozandó kulcsnak a kezünk ügyében kell lennie. Rendelkeznünk kell az autóhoz kapott 4 számjegyű biztonsági kóddal, melyet egy hitelkártya formátumú műanyag lapon fogunk találni, és egy kaparó eszköz segítségével tudunk majd láthatóvá tenni. Pl. egy 20 forintos. Az itt olvasható kódot a művelet megkezdése előtt be kell adnunk a vezérlőbe. A program megkérdezi tőlünk, hogy mennyi kulcsot szeretnénk feltanítani, beírjuk. Majd a következő lépésben sorra egymás után kérni fogja a kulcsokat. 

Gyújtás rá, gyújtás vissza…

A művelet befejezésével próbáljunk ki minden kulcsot, hiszen ha valamelyikkel nem indulna az autó, akkor meg kell ismételnünk a folyamatot. Citroёn és Peugeot esetében. amennyiben ügyfelünk rendelkezik két indítókulccsal és egy harmadikat is szeretne, akkor nem elegendő csak azt az új kulcsot hozzátanítani, hanem ismételten az összes kulcsot fel kell tanítanunk.  

Pápai Károly Balázs

Intent Hungária Kft.