Az intelligens diagnosztika kiegészítése - 1. rész

Folytatjuk a 2006/9. Ès 10. számban megjelent, a gépkocsi motorok szenzorainak és beavatkozóinak jeleit oszcilloszkópon, ill. grafikus multiméteren megjelenítő cikksorozatunkat. A common-rail / HDI / rendszer után, most egy az Opel Astra és Calibra, ( C20XE ) valamint a BMW 320i ( 20 6S 1 ) gépkocsikban alkalmazott hődrótos légtömegmérő jeleit vizsgáltuk.


1. ábra

Vizsgálatunk tárgya az 1. ábrán látható légtömegmérő, amit azt hiszem, nem okoz különösebb problémát megtalálni a szívórendszerben, a levegőszűrő és a motor között. Első lépésként szemrevételezéssel ellenőrizzük a szívórendszer gumicsöveit, bilincseit és a levegőszűrőt. Zárjuk ki a méréseket befolyásoló fals levegő lehetőségét. Méréseink elvégzéséhez „Y” kábelt, speciális mérőboxot, vagy a csatlakozóba illeszthető mérőcsúcsot használjunk. A vezetékek sérülését okozó eszközöket mellőzzük. A hat kivezetést, a porvédő gumisapka visszafejtésével tehetjük szabaddá. Oszcilloszkópunkat, vagy grafikus multiméterünket a jármű test és a megfelelő alkatrészláb közötti méréshez készítsük elő. A légtömegmérő számozott érintkezői a következők:

• 1: jármű test
• 2: test az ECU felől
• 3: légtömeg jel
• 4: hődrót tisztítás (leégetés) vezérlése
• 5: 12 V
• 6: a levegőhőmérséklet jele.


2. ábra

Nézzük, hogy mit is láthatunk egy jól működő alkatrész esetén. A 2. ábra a 3. lábon mérhető légtömeg jelet mutatja. Alapjáraton 2,2-2,5 V-ot, míg fordulaton 3,8-4,3 V-ot mértünk, ami az adatbázisok szerint megfelelőnek tekinthető. A 3. ábrán az oszci felső sugara a hődrót tisztÌtását vezérlő 4. láb jelét, míg az alsó sugara a gyújtás 15. lábának jelét ábrázolja. Jól látható, hogy a gyújtás kikapcsolását követő kb. 6 s múlva a 4. lábon megjelenik a tisztítást végző 4 V-os feszültség. Ha az alsó sugarat a 3. lábra csatlakoztatjuk, akkor a gyújtás kikapcsolásakor a légtömeg jelen is látható az a feszültségcsúcs, amit a tisztÌtás elindítása és fenntartása hoz létre. / 4. ábra / Ha oszcilloszkópunkon, vagy grafikus multiméterünkön a bemutatott ábráknak megfelelőeket látunk, akkor hagyjuk a légtömegmérőt, és keressük máshol a hibát. Következő cikkünkben a hőfilmes légtömegmérőt, és hibás működését diagnosztizáljuk az oszcilloszkóp segítségével. …s ne feledjék, „tanulni mindig érdemes.”


3. ábra


4. ábra