Alternatív járműhajtások

Kedves olvasó, alábbi összeállításunkban egy 3 részes szakmai cikksorozat első epizódját olvashatja. A „hagyományos” járműtechnikához képest itt az ideje, hogy a hibridhajtásban rejlő intelligens diagnosztikai lehetőségekkel is megismertessük Önöket, mint független szervizest. Mindannyiunk érdeke, hogy az új generációs és jelentős újdonságokat tartalmazó hibrid technikával minél korábban megbarátkozzunk. Ezt a célt szolgálja cikksorozatunk, reméljük felkeltjük érdeklődését a téma iránt.

Sorozatunkban a Toyota Prius 1.5 NZ-FXE motorkódú típussal foglalkozunk.

A hibrid hajtás általános definíció szerint olyan járműhajtást jelent, ahol két különböző hajtómű biztosítja a hajtást, melyek két különböző energiatárolóból nyerik az energiát.

A fenti jellemzők egyben jelentik azt is, hogy a hibrid típusokba épített belsőégésű motor melletti inverter  -átalakító-rendszer- és a nagyfeszültségű akkumulátor felügyeleti rendszere is az OBD rendszer tulajdonságaival rendelkezik. Az OBD rendszer újdonságai a mellékelt ábrákon nyomon követhetőek. A vizsgált Prius egy teljesítmény-elágazásos vegyes fullhibrid rendszer. A HSD (Hyibrid Sysnegie Drive) generátor, villamos motor, a bolygómű, mellett a felügyeleti rendszer alá tartozó inverter modul alakítja át a generátor által létrehozott váltakozó feszültséget egyenfeszültséggé a nagyfeszültségű akkumulátort töltéséhez, valamint az akkumulátor egyenfeszültségét alakítja váltakozó feszültséggé a villamos motor hajtásához. Az akkumulátor külön irányítóegységgel felügyelt, ennek megfelelően külön hibatároló rögzíti a hibákat. A hibatárolók lekérdezése alapvetően kétféle megközelítésben történhet műszerfüggően. Az egyik szerint a gyártmány/típus/motorkód vonalon a motort választva jelennek meg a HC és HV rendszerek (jelenleg csak egy, vagy két független  műszergyártó termékével lehet a járműtípus oldaláról közelítve ezt a fajta diagnosztikát elvégezni), a másik lehetséges megközelítés a szabványos OBD-protokol.

Újdonság a hibakód formátumában és tartalmában az, hogy az eddigi ismereteink szerint az OBD-s hibakód, - most legyen gyártófüggetlen – a P0xxx formában egy betűt, ez P (Powertrain – hajtás-motor) és négy számot tartalmazott. Az ábrán viszont látható, hogy a Prius-tól lekérdezett hibakód pedig P0Axx típusú. A harmadik karakter a hibakódban a rendszert jelenti, amelyhez a hiba tartozik.

Ide eddig olyanokat soroltunk, mint levegő-, tüzelőanyagellátó-, gyújtó-, vagy emissziókezelő rendszerek, stb. A P0Axx formátumú hibakódokba beintegrált „A-betű” amiatt is aktuális lett, mivel fent említett rendszerek elfogyasztották a rendelkezésükre álló 0-9 helyiértéket, mint azonosítót. A példaként hozott P0A10 – (egyébként nem jellemző) inverter hiba csak egy a lekérdezhető lehetőségek között. Mivel hamarosan több gyártó több típusa nagyobb darabszámban jelenik meg a piacon érdemes már most szakmailag (elő)felkészülni a hibridek megismerésére (TWS-szakmai tanfolyam, szakköny- Maróti, internet), ill. a megfelelő műszert beszerezni.

A következő számunkban a hibrid Prius 6-féle üzemmódjának műszeres bemutatása következik az álló autó töltésétől a….. regeneratív fékezésig

LITO-Technik