A diagnosztikai műszerek evolúciója…
Óriási fejlődés a kezdetleges hibakódolvasóktól a „felhő” alapú, diagnosztikára felkészített új „CDP+”-ig, vagy a hihetetlen funkciókkal bíró PicoScope®-ig…
Ahogy az autókban egyre jobban elterjedt a számítástechnikai, IT-rendszerek alkalmazása, úgy vált egyre indokoltabbá ezek működésének hatékony ellenőrzése, hibáik gyors feltárásának szükségessége. Így született meg az elektronikusan irányított rendszerek diagnosztikája, a rendszerekkel való kommunikáció lehetősége. Kezdetben minden gyártó saját diagnosztikai csatlakozókat és kommunikációs protokollt alkalmazott. Több autónál alkalmazták a kijelzésre a villogókódos kijelzést. A háttéripar számára nehézkes volt a fejlesztés ennyi eltérő rendszerre, de az bizonyossá vált, hogy az elektronikus rendszerek vizsgálata csak diagnosztikai úton lehetséges. Ma már a „vezérlőegység-diagnosztika” a szerelői munka nélkülözhetetlen eszköze.
Az elmúlt két évtizedben erőteljesen szigorodtak a gépjárművek emissziós normái, illetve ezen rendszerek szakszerű és átlátható, egységesített ellenőrzése. Elindult egy szabványosítás, ami mögé a legtöbb gyártó felsorakozott, így született az OBD. Egy elismert szabványos rendszer, ami alkalmas volt a gyorsabb és pontosabb hibafeltárásra. Hamarosan követte az OBDII, egységes 16 pólusú diagnosztikai aljzattal, megkönnyítve a márkafüggetlen fejlesztéseket.
A nagy műszergyártók ebben az időszakban kezdték fejlesztéseiket. Legtöbben kezdetben az OBD motordiagnosztikára helyezték a fő hangsúlyt, esetleg mellé 1–1 márka vagy csoport (pl. VAG) specifikus programja került be. Ilyen műszerünk volt pl. az AMX 550. Az AUTOCOM is készített OBD diagnosztikai műszert, amit főként a zöldkártyagéppel rendelkező kollégák ismerhetnek. Ezek igazán hasznosak voltak, de messze nem álltak olyan szinten, mint a hazánkban 2004-ben megjelenő DEC SuperScan II, cégünk első, igazán mély tudású scannere. Ebben már elérhetőek voltak a főbb komfortelektronikák, kulcs, BSI- és IMO-programozások, és beépített 2 csatornás oszcilloszkópot is tartalmazott. A SuperScannel egy időben az AUTOCOMversenytársait megelőzve fejlesztette ki az ADP-186-os műszerét, ami a hagyományos soros diagnosztika mellett párhuzamos diagnosztikára is fel volt készítve. Ezáltal a vezérlőegységeket közvetlenül is megszólíthattuk, tesztelhettük.
Viszont az idő és a fejlődés nem állt meg, a gyártók folyamatosan növelik a kommunikáció sebességét, az adatok pedig egyre több információt hordoznak a CAN-BUS rendszeren. Újabb protokollok fejlődnek ki, melyeket a korábbi teszterek nem képesek kezelni. A fejlődéssel arányosan a műszerek folyamatos cseréje is indokolttá válik.
Az AUTOCOM tavaly már leállította az ADP-186 műszerek frissítését, ezzel is ösztönözve a felhasználókat, hogy váltsanak az új hardverre, a „CDP+”-ra. Az átállás szinte minden felhasználónál zökkenőmentes volt, hiszen mindenki megtarthatta régi készülékét is.
Az akció év végéig még tovább folytatódik, így ha valaki még nem élt vele, mihamarabb keressen meg bennünket és érdeklődjön a lehetőségeiről!
Az ADP követő modellje a CDP Pro volt. Ez a készülék már csak a soros diagnosztikára készült, a korának megfelelő kommunikációs csatornák támogatásával. Gyors és megbízható műszer, így szerte Európában az egyik legnagyobb darabszámban adták el. De az újabb autótípusoknál már itt is voltak lyukak a tudásban, ezért volt szükség egy újabb generációváltásra 2012-ben. Érkezett a CDP+, ami jelenleg a legjobb és leggyorsabb hardverrel rendelkező készülék, előkészítve a „felhő” alapú diagnosztikára, valamint beépített menetadat-rögzítő funkcióval is fel van szerelve.
Aktuálissá vált tehát a CDP Pro műszerek cseréje is, amit az AUTOCOM ismét egy remek ajánlattal tesz könnyebbé a felhasználóknak.
Mindazon felhasználók, akiknek CDP Pro műszerük van, de már régen frissítették és emiatt licencük lejárt, most a szoftver megvásárlásával megkapják az aktuális programot egy év frissítéssel, ráadásként pedig a régi készüléküket díjmentesen új CDP+ -ra cseréli az AUTOCOM!
Természetesen ma sem tudunk csak soros diagnosztikával minden problémát maradéktalanul feltárni. Ezért érdemes a diagnosztikai műszerek mellé egy jó oszcilloszkópot is beszerezni. A piacon talán legkomolyabb diagnosztikai tudást a PicoScope® szkópjai kínálnak. Rengeteg autótípus válogatott és ellenőrzött referencia-jelalakjai, és rengeteg minőségi kiegészítő, ezek teszik a Pico-t a legjobbá. Diagnosztikai kittek külön kompresszióméréshez és dízelrendszerekhez is elérhetőek. Bővebb információkat a weboldalunkon találhat.