Launch-újdonságok az idei Automechanikán
A Launch Europe GmbH-t 2003-ban alapították, székhelye a Köln melletti Kerpen településen van. Az anyavállalat, a Launch Tech Co Ltd 1992 óta foglalkozik elektronikus és mechanikus szervizeszközök fejlesztésével, gyártásával és értékesítésével. A diagnosztikai eszközei világszerte ismertek, de termékeikkel a garázsipari berendezések széles skáláját fedik le.
Kétségkívül a legnagyobb technikai újdonság, ami kitüntetett szerepet kapott a frankfurti Automechanikán is a „golo”, ami forradalmasíthatja a flottakezelést, a biztosítási ügyekben fekete dobozként funkcionálhat, és ami a szervizek számára a legfontosabb, lehetővé teszi a gépjárművek távoli diagnosztikáját (akár több ezer km-ről). Az ➊ ábrán a rendszer működése látható: a „golo” műszer a gépjármű OBD-csatlakozójára illesztendő, hogy bluetooth-kapcsolaton keresztül küldjön információt a vezető okostelefonjára. Ha a telefonon van internetelérés, akkor az adatokat egyből továbbítja a Launch szervereire, ahol az illetékesek (járművezető, flottakezelő vagy megegyezés alapján a biztosító) hozzáférhetnek a lementett adatokhoz. Ha nincs folyamatos internetkapcsolat, akkor a „golo” képes több mint egyhavi élőadatot tárolni, és minden egyes alkalommal, amikor újra lesz élő internetkapcsolat, az addig lementett adatokat feltölti a szerverekre.
➊
Az eszközhöz tartozik egy okostelefonos alkalmazás, ami Android- és iOS-rendszereken fut, a járművezető ezen keresztül tudja kiolvasni a jármű adatait, az utazásáról készült jelentéseket, vagyis így tud a járművel kommunikálni. A „golo” újdonsága, hogy nemcsak a járművel, hanem a többi „golo”-val rendelkező járművezetővel és a „golo”-kompatibilis diagnosztikai eszközzel (pro, pro3, PAD II…) rendelkező szervizekkel is kapcsolatba tud lépni. Az Automechanika-kiállításon egy járművön és egy diagnosztikai berendezésen keresztül működés közben is megnézhettük a rendszer hatékonyságát ➋, ➌. Interneten keresztül akár egy távoli országból is kérhet diagnosztikát a járművezető, ha a megszokott szervizhez ragaszkodik vagy szerződést kötött egy szerelővel, de lehetőség van szervizkeresésre is. Ilyenkor a GPS-koordináták alapján kiválaszthatja a legközelebbi szervizt, sőt a „golo”-val fel is hívhatja azt és segítséget kérhet. A szerviz ilyenkor képes hibakódolvasásra és tanácsokkal láthatja el a járművezetőt, például meg tudja mondani, hogy a felmerült hibával a jármű még képes-e eljutni a szervizig vagy szállításra van szükség. Belátható, hogy a „golo” előnyös a jármű tulajdonosának és a járműjavítóknak is, hiszen probléma esetén a járművet távolról is lehet diagnosztizálni, ami a szerviznek időt takarít meg, a gyors diagnosztika pedig a tulajdonosnak költséget csökkenthet. Vegyünk például egy olyan hibát, ami nem igényel azonnali beavatkozást: a tulajdonos megússza a külföldi javíttatást, a szerelő pedig nem veszíti el a munkát, így mindketten jól járnak. A tulajdonosnak további előnyt jelenthet a „golo” egy baleset esetén a bizonyításban, ha a másik fél nem hajlandó elismerni a hibáját.
➋
➌
Leszek Wasniewski, a Launch Europe régiónkért felelős vezetője a bemutató során azt is elmondta, hogy már több országban lehet majd biztosítási kedvezményt kapni, amennyiben a járműbe be van építve a „golo” és a biztosító a kiolvasott adatokból úgy látja, hogy a vezető megbízható. Azt is hozzátette, hogy aki a jármű teljes élettartama alatt használja a rendszert, annak a Launch egy igazolást is kiállít a jármű futásteljesítményéről, mellyel a tulajdonos bizonyíthatja, hogy a kilométer-számláló hiteles adatot közöl. A „golo”-nak már 2 verziója létezik ➍: az 1-es, amivel képesek lehetünk élőadat-olvasásra (és tárolásra), valamint távoli diagnosztikára, és a piacon van már a 3-as verzió, amiben beépített GPS-vevő és GSM-kártya van, így biztosított a folyamatos internetkapcsolat és a jármű pozíciójának ismerete, ami nemcsak flottakezelésnél fontos, de az illetéktelen járműeltulajdonítás is rögtön észrevehető. Arra a kérdésre, hogy milyen költsége van a „golo3” internetkapcsolatának, Wasniewski úr annyit mondott, hogy már folynak tárgyalások lehetséges szolgáltatókkal és tovább segíti az elterjedést, hogy 2017-től megszűnik Európában a roaming díjfizetés. Nagy jövőt látnak a „golo”-ban, és ha sikerül megelőzni a többi márkát a technológia elterjesztésében, akkor azzal szinte behozhatatlan előnyre tehetnek szert.
➍
A standon tovább haladva, az Autótechnikában részletesen bemutatott EasyDiag, PAD és pro3 is kipróbálható volt, de 2 újdonsággal is találkozhattunk. Az egyik a PAD II ➎, ami tudásában a PAD-hez hasonló, de egy töltésre is használható dokkolóval és ütésálló tokkal látták el, melynek hatékonyságát Wasniewski úr azzal bizonyította, hogy szemünk előtt „ejtette ki” a kezéből jó másfél méter magasságból. A művelettel csupán kisebb ijedtséget váltott ki a standon lévőkből, de a műszer sértetlen maradt, még ki sem kapcsolt. Jól látható az ábrán is a „golo”-gomb, mellyel a cikk első felében ismertetett termékkel kapcsolatos funkciók érhetők el. A másik újdonság a diagnosztikai részlegen a CP229, melynek kis mérete mögött viszonylag nagy tudás lapul. Az alábbi funkciók érhetők el vele:
– OBD II diagnosztika,
– teljes rendszerdiagnosztika,
– hibakódolvasás és -törlés,
– motorolaj szerviz-reset,
– elektronikus rögzítőfék- és betétcsere szerviz-reset,
– kormányszög-reset,
– akkumulátorillesztés,
– WiFi-n keresztül karbantartási adatok elérése,
– élőadat-olvasás, -mentés és -visszajátszás.
➎
Mindezen tudás mellett a műszer tömege kisebb mint 600 g, így könnyen mozgatható a műhelyben.
A Launch termékkínálatából láthattunk még futóműállítót, klímatöltőt és alkatrészmosót is, a cég minden szervizigény kielégítésére törekszik.