A hibakódok, és ami mögötte van…

Az autó egy 1998-as Alfa Romeo Spider 2.0 l Twin Spark.

A tünetek:

- az autó semmilyen hibára utaló jelet nem mutat, csupán a MIL, a motorfunkció-hiba visszajelző lámpája világít,

- a hibakód:„8 phase sensor circuit”.

A hibakód törlését követően, a motor indításával a MIL újra kigyulladt, és ugyanazt a hibakódot adja.

Tudtuk, hogy a vezérműszíj nemrégiben el volt szakadva, így célszerűnek látszott ellenőrizni a szelepvezérlést. Ehhez a művelethez jó néhány célszerszámra van szükségünk, legfőképpen egy pár fokolóprizmára (1.8-2.0) és az első dugattyú felső holtponti helyzetét mérő mérőórára. A vezérlést borító burkolatokat és a szelepfedelet el kell távolítani, majd az első henger dugattyújának felső holtponti helyzetét megkeressük, az égéstér középső gyújtógyertyájának (M14× 1,5) helyére beépített mérőórás szerkezettel (1. ábra).


1. ábra

Ezután a vezérműtengelyt lefogó csapágyfedeleket (tengelyenként egyet-egyet) eltávolítunk, és a helyére a célszerszám fokoló prizmákat (2. ábra 1/a és 1/b) helyezzük be. Helyesen beállított vezérlés esetén prizmáknak pontosan illeszkedniük kell a bütyökprofilba.


2. ábra


3. ábra

Mi hasznosabbnak tartjuk a szkópos vizsgálatot: a főtengely- és vezérműtengely jelek egymásra vetített képével történő vizsgálati módszert. A motor viselkedését üzeme közben figyelhetjük meg, amikor az esetleges rejtett hibák, pl. tengelyütések stb. is diagnosztizálhatóak.

A 4. ábrán a főtengely és a vezérműtengely szöghelyzet-jeladóinak képe a javítás előtt, az 5. ábrán javítás után látható. A szkóp képén jól látszik, hogy a kipufogó vezérműtengelyének bordásszíj kereke (3. ábra 2a) két főtengely póluskerék fognyit (360 fok / 60 db = 6 fok = egy kvázi szinusz jelalak), azaz a vezérműtengely 6 fokkal lemaradva követte a helyes vezérlési időt.


4. ábra: „előtte”


5. ábra: „utána” (új szíj, helyes beállítás)

A helytelenül beállított, vagy inkább célszerszám nélkül összeállított vezérlés alapjáraton nem, de terhelt fordulaton kissé torpangatva veszi fel a terheléssel szemben a küzdelmet.

A dinamikus tesztek hasznossága itt is megmutatkozott.


Egy másik hasonló, tanulságos példa lehet egy 16 szelepes Nissan Primera esete. A motor alapjáraton rángatózva jár, a fordulatszám-mérő mutatója folyamatosan ugrál. A hibakód: P0300 Random cylinder misfire.

A Nissan vezérléshajtása láncos, így már volt egy gyanúnk.

Elő a PicoScope-ot!

Az a bizonyos ugrálás a vezérműtengely és a főtengely szöghelyzet-jeladóinak szkópképén itt is jelentkezett. Leszerelve a vezérmű-lánc fedelét, láthatóvá vált a probléma oka: a láncfeszítő helytelen beállítása miatt 12 - 15 mm-es holtjátéka volt a kinyúlt láncnak.

Vigyázzunk! A hibakódok gyakran félrevezetőek lehetnek! Ki tudja hány elem lett kicserélve a gyújtás rendszerben ennek a hibakódnak orvoslása közben?!