Repedt lambda-szonda

Az alábbi eset egy 2004-es évjáratú, Rover 45 (motorkód K16) gépjárművel történt. A motor hibajelző lámpája világított, viszont a tulajdonos különösebben nem tapasztalt rendellenes motorműködést.

A hibakód-kiolvasáskor a P0170 - Fuel system adaptions out of range (Befecskendező-rendszer adaptációs értéke határértéken kívüli) hibaüzenet lett detektálva. Ez után egy gyors menetpróba következett, amikor is a diagnosztikai műszerrel az élőadatokat fürkészve egy különös dologra figyeltek fel. Még gázadáskor is a katalizátor előtti lambda-szonda 0 V körüli értéket mutatott. Először is a tüzelőanyag nyomása lett leellenőrizve, ami rendben lévőnek látszott. A tüzelőanyag-szűrő azonban még az eredeti gyári volt, biztos, ami biztos alapon ezt cseréltük. Ahogy azonban várható volt, ez nem is hozott javulást az előzőleg már detektált lambda-szonda-feszültségben. A tüzelőanyag-ellátó rendszer további ellenőrzése lehetett volna egy logikus folytatása a hibakeresésnek, azonban mivel a menetpróba alatt nem volt tapasztalható a motor ,,dadogása”, a lambda-szonda került a figyelem középpontjába. A lambdaszonda feszültség jelét oszcilloszkóppal mérve (kék regisztrátum) az első pillantásra normálisnak tűnt 100–900 mV körüli ,,ugrásokkal”.

Ű


Azonban a dús és szegény keverék üzemállapotok váltakoztatása során a lambda-szonda-jel érdekes változáson ment keresztül ➋. Jól láthatóan a feszültségjel 0 V alá is leszaladt (majdnem –0,6 V-ig). Tudva azt, hogy a lambda-szonda, belső ellenállással rendelkező feszültséggenerátornak tekinthető és az elektródák között az oxigénkoncentráció-különbséggel (légköri és kipufogógáz-oxigéntartalom) arányos potenciálkülönbség alakul ki. Így egyértelművé vált, hogy a szonda meg lehet repedve, mivel ebben az esetben képzelhető el, hogy a szenzor referenciaoldalára kerülő kipufogógáz miatt ad le a szenzor rövid ideig negatív feszültségjelet. A diagnosztikai műszerrel kiolvasott 0 V körüli élőadat is ennek lehetett a következménye. A lambda-szondát kicserélve a hiba többé nem jelentkezett. ,,Padlógáznál” a jelfeszültség az elvárt 900 mV körüli értékre ugrott. Váljék hasznára!