Elektrolitkondenzátor-hiba a vezérlőegységben

Az alábbi eset egy 1991-es, 3,8 literes V6-os, Mercury Sable gépjárművel esett meg, igaz, nem a mi tájainkon gyakori modell, de mint látni fogjuk, más gépjárműnél is bekövetkezhet az alábbi meghibásodás. A tulajdonos fokozatváltáskor egyenlőtlen motorjárásra panaszkodott, amely a motor bemelegedése után még egyenlőtlenebbé vált, alapjáraton időnként le is állt, viszont a motor rögtön újraindítható volt. A hibatárolót kiolvasva a következő hibakódot találták: 326 – EGR circuit voltage lower than expected (Az EGR-szelep áramkör feszültsége kisebb a vártnál.)

Az EGR-szeleppel kapcsolatos számtalan hibalehetőség kizárása után a MAF-szenzor vizsgálatakor a jelfeszültséget multiméterrel mérve az elfogadható 0,60,9 V egyenfeszültségszint között volt. Azonban a MAF-szenzor csatlakozóját széthúzva, eltekintve az időnként jelentkező véletlenszerű ,,dadogástól”, a jármű egészen vezethetővé vált. A MAF-szenzor jelét oszcilloszkóppal megvizsgálva ugyan az egyenfeszültség valóban 0,6 V környékén volt alapjáraton, azonban az egyenfeszültségre folyamatosan feszültségcsúcsok szuperponálódtak ➊.


➊ Zavarjelek a MAF-szenzor jelén

A generátor töltökábelére is rámérve ott szintén – a MAF-szenzor jelének előbb említett feszültségcsúcsaival egyidőben – zavarjelek voltak mérhetőek ➋


➋ Hálózati zavarjelek a generátor töltővezetékén mérve

Ezen zavarjeleket folyamatosan lehetett mérni a motor leállításáig, a motor újraindításakor kis időre eltűntek, azonban ha a váltókart a P állásból kimozdították, akkor újra jelentkeztek. Minden elképzelhető táp- és testcsatlakozás le lett ellenőrizve, meg lett tisztítva, de a hiba csak nem akart megszűnni. Azonban amikor a váltóhoz menő egyik csatlakozóját széthúzták, az oszcilloszkóppal mérhető feszültségcsúcsok eltűntek. Ebben a csatlakozóban a váltó EPC (Electronic Pressure Control) nyomásszabályozó szeleptekercsének a kivezetései vannak. Ezek után akár gyanakodhattunk volna az EPC-szelep hibájára is, azonban a mért feszültségcsúcsok túl szabályosaknak tűntek, így első körben a vezérlőegységre terelődött a gyanú. Ami megalapozottnak is tűnt, ugyanis az elektronika fedelét leszerelve 3 szemmel láthatóan hibás, kifolyt elektrolitú kondenzátort találtunk.


➌ A kifolyt elektrolitkondenzátor a nyák-lapon

A ➌. ábrán látható a kifolyt elektrolit által okozott korrózió a kondenzátor negatív kivezetésénél. Közismert, hogy az elektrolitkondenzátorok idővel egyre inkább veszítenek a kapacitásukból (hőigénybevétel esetén hamarabb kiszáradnak), egyre jobban melegítik saját magukat is, ennek hatására előfordulhat, hogy az elektronikai paraméterek romlásán túl szabályosan felforr bennük az elektrolit, amitől azok felpúposodnak, esetenként fel is robbannak, vagy a nagy nyomástól a kondenzátor alján egyszerűen kifolyik a maradék elektrolit. Így már nem tudnak megfelelni a tápfeszültség-„simítási” vagy zavarszűrési feladataiknak. A kondenzátorok kicserélése és az áramköri panel tisztítása után a motor hibátlanul működött. Váljék hasznára!