VW Bora hibás levegő tömegáram mérő

Az alábbi eset egy 2002-es évjáratú VW Bora (1,9 TDI 81 kW, motorkód: ASV) gépjárművel történt meg. A tulajdonos 1200-3000 min-1 között egyenlőtlen motorjárásra, füstölésre panaszkodott. Az alapjárat is erősen ingadozott. Egy gyors menetpróba után igazolódtak a tulajdonos panaszai, a már említett fordulatszám tartományban a motor le-le akart állni,de 3000 min-1 fordulat felett majdhogynem normálisan viselkedett.



A VCDS (korábban VAG COM) soros tesztert csatlakoztatva, kiderült, hogy nincsen eltárolt hibakód. Viszont a levegő-tömegárammérő alapján számolt alapjárat levegő-tömegáram 130 mg/löket érték körül volt, ami nem volt hihető. (A fordulatszámot változtatva az érték 420 mg/löket - 1080 mg/löket között változott). Ezek után az EGR szelepet vizsgálták meg (beavatkozó teszt), majd a csövek tömítettség-vizsgálata következett. Ezek rendben levőknek látszottak. Mindezek után a levegő tömegárammérő került terítékre. A kapcsolási rajz és a műszaki dokumentációk alapján a tömegárammérő csatlakozójának 5. lábán a motor alapjáratakor 1,9 V körüli értéket kellene mérni, ehelyett azonban 6,95 V-os egyenfeszültség volt a kivezetésen. A motor fordulatszámot változtatva a feszültségszintben nem volt értékelhető változás ➊. Hogyan lehetséges ez? A kapcsolási rajz többszöri ellenőrzése után is az 5. lábon kellett volna a tömegáram mérő kimenő jelét mérni. Nem maradt hátra más mint a levegő tömegáram mérő cseréje, ezek után a hiba megszűnt ➋.

Bődi Béla

Forrás:

picoauto.com