Amikor az olcsóbb drágább lesz

A történet alanya egy 1995-ös évjáratú VW Passat B4, melyben kevesebb, mint egy éve cseréltek hátsó futóműszilentet. Azóta a jármű alig 25000 kilométert tett meg, de a tulaj ismét a hátsó futóműre panaszkodott. Nem csak az autó dinamikus viselkedése romlott, de észlelhetően „leült” a hátulja.

Az autó alá nézve egy, a fém házból kifordult gumiszilent látványa fogadott, ami miatt a hátsó felfüggesztés lejjebb ereszkedett. A vulkanizálás gyenge minősége miatt a gumi és a fém közötti kapcsolat olyan gyenge volt, hogy ilyen kevés idő és megtett kilométer után elengedték egymást ➊. Jól látható az ábrán az is, hogy a perem környékén egy kb. 2 cm2-es darab maradt a fémen, ott erősebb volt a vulkanizálás, mint a gumi keresztmetszete, ezért ott elszakadt. Ezen a kis darabon kívül a teljes gumi kicsúszott és olyan a felülete mintha soha nem is tapadt volna a fém házhoz ➋.

Márkát nem illik mondani, de annyit elárulhatok, hogy nem egy gagyi kínai termékről, hanem (árban is) egy alsó középkategóriás, német OE beszállító szilentjéről van szó. Az újbóli szerelés költsége és az autó „kiesése” miatt, amennyit nyert az ügyfél az olcsóbb szilenttel, már el is bukta, nem beszélve arról, hogy egy 15 évesnél idősebb autónál a fékcsövek oldása gyakran rejt magában nem várt akadályokat.