Figyelj a forgásirányra!
A féktárcsa forgásirányát két okból írhatják elő. Ha a hűtött, tehát ventilációs tárcsa lapátjai nem radiálisak, hanem íveltek, akkor az áramlás miatt kötik a forgásirányt. Egy BMW féktárcsa példáján mutatjuk be ➊. Így tehát van jobb oldali és van bal oldali féktárcsa. Nagy teljesítményű, illetve sportkocsifékek sajátja és ott sem mindegyiké.
Ha a féktárcsa furatos, a lyuksor evolvens szerű íven van, akkor előírják a forgásirányt, például a Ferodo DS Performance féktárcsánál.
A karbon-kerámia anyagú féktárcsák mindig forgásiránykötöttek.
A fékbetéteknél is lehet oldalmegkötés! Ha a konstrukció olyan (talán a konstruktőr a féknyereg kialakításánál helyproblémával küszködött), hogy más-más a két oldali fékbetét alakja, akkor beerőltetni sem lehet egyiket a másik helyére. Ez a megoldás sok figyelmet nem kér tőlünk.
Van azonban olyan, ahol a fékbetét alakja (a kalapácsfejek kiképzése), mérete azonos, mégis figyelni kell, hogy a féktárcsa melyik oldalára szereljük.
➊ A BMW alumínium agyrészű, az öntöttvas tárcsához szegecselt féktárcsa hűtőlapátozása nem radiális, hanem szög alatt hajló, ezért a forgásirányt nyíllal, illetve ebből következően a szerelési oldalt – esetünkben a jobb oldalt – jelölni kell („R”). A féktárcsán a MIN TH 34,4 mm a megengedett minimális tárcsavastagságot (TH – thickness – vastagságot jelent)
Vajon miért?
A forgásirány-megkötés elsőszámú oka a rezgés-, illetve zajcsillapítás. Erre vonatkozó információkat a Honeywell ad közre Bendix és Jurid fékbetétjeire. A fékbetét hátoldalán lévő zajcsillapító elemek kiképzése (féktárcsa) oldalanként nem egyforma! A fékbetéten, típustól függően, a szerelési helyzetre vonatkozó jelöléseket találunk. Leggyakrabban BMW típusokon találkozunk vele.
A címképen látható, a fékbetét alaplapján lévő zaj- és rezgéscsillapító lemez félköríves lemezkivágásával elérik, hogy a munkadugattyúk okozta féknyomásnál a fékbetét nem teljes felületével fekszik fel a féktárcsán. A féktárcsa nem húzza magára a fékbetétet, ez csökkenti a zajt és a ferde kopást.
A forgásirányt többféle módon is jelölik. BMW típusoknál pont hívja fel erre a figyelmet ➋, más típusnál ➌ betűjelzést találunk (R – jobb oldal, L – bal oldal a forgásirány szerint), van, ahol nyíl jelzi a forgásirányt ➍.
➋ Forgásirányt jelző pont BMW fékbetéten ➌ Forgásirányt jelző betű a fékbetéten
➍ Forgásirányt jelző nyíl a fékbetéten
Forgásiránykötött fékbetétet több gyártó is alkalmaz (ma kevesebben, pár évvel ezelőtt többen) elsősorban első fékeknél: Opel, BMW, Mercedes-Benz, Volvo, Volkswagen, Audi. Az utángyártott fékbetéteknél erre már nem minden gyártó ügyel…
Vannak olyan betétek, ahol a súrlódó anyag ferde letörése csak a betét egyik oldalán van. A betéteket úgy kell szerelni, hogy a letörés felőli végénél fusson be a tárcsa ➎. Egyes Peugeot és Alfa Romeo típusoknál kell erre ügyelni (betét 573001J és 571952J).
➎ Csak az egyik oldalon van súrlódó anyag ferde letörés, ez meghatározza a szerelési helyzetet
Ha figyelmetlenül felcseréljük ezeket a betéteket, az ügyfél hamar visszahozza zajos, nyugtalan, rázó fékezés miatt.