Fejjel lefelé...

Egy Kia tulajdonosa érkezett a műhelyünkbe határozott kéréssel: számítógéppel illesszük össze a jármű immóját, mert nem bírják beindítani. Autóba ültünk és kimentünk a helyszínre, mert jobbnak látták, ha nem húzzák el hozzánk. Megérkeztünk egy családi házhoz, amelynek garázsában parkolt a jármű. Rögtön kiderült, hogy ez nem a Kia tulajdonosának a háza, hanem itt barkács szinten megy az autószerelés.

 



 

Legalábbis az autót körülvevő rendetlenség és a körülbelül 80 centi „mély” akna is erre utalt. Tapasztalatból sejtettem, hogy ezeknek az autóknak a gyári indításgátlójával nem szokott probléma lenni, a hiba kiolvasása után ez a megállapításom megerősítést nyert. Viszont a hiba tárolója többek között vezérműtengely-jeladó hibát írt, amely kis indítózás után vissza is íródott. Megnéztem szkóppal, valóban nem adott ki semmi jelet, annak ellenére, hogy az előírt feszültséget megkapta.

Nem volt más hátra, mondtam a tulajdonosnak, vegyen bele egyet, és remélhetőleg rendben lesz, legalábbis akkor már indulnia kell.

Közben kiderült, hogy az autót ebben a garázsban hengerfejezték. Kérdésemre, hogy legalább a kódolt porlasztók helyes sorrendben lettek-e betéve, csak pislogás volt a válasz. Mellesleg érdeklődtem, hogy ki csinálta, csak azt a választ kaptam, hogy az egyik haverja, aki autószerelő volt, de jelenleg családi házak külső szigetelésével foglalkozik.

Elváltak útjaink, majd körülbelül 3-4 hét múlva keresett meg egy másik környékbeli szerelő, hogy szaladjak ki hozzá, akasszuk rá a műszert egy Kia Carnivalra.

 


➊ Szinkronhibás a főtengely és vezérműtengely jele

 

Kiérkezve, ismét szembe találtam magam a hengerfejes kocsival. Szerelő ismerősöm azt mondta, lábon jött az autó, de elég csúnyán járt a motorja. Szétszedte, autodata szerint jelre forgatta a vezérlést, mert összevissza állt. Mikor végzett, beindult az autó, de amikor átadta a gazdájának, lefulladt, és azóta nem indul.

A számítógép vezérműtengely szinkron hibát írt, melyet szintén minden indítózás után visszadobott. Megint elővettem az oszcilloszkópot, főtengely- és vezérműtengelyjelet nézve ➊, mindkét jel egészségesnek látszik, leszámítva, hogy tapasztalataimból kiindulva, szerintem a főtengely jelének késnie kell a vezérműtengelyjelhez képest.

Minden mást leellenőrizve, nem tudtam mást mondani a srácnak, szedje szét megint, mert a vezérlés környékén van a baj. Kissé bosszús volt, mert több mint fél napjába telt legutóbb helyre tenni a vezérlést. Gyorsan áthidalták a problémát, másnap áthúzták az udvarunkba az autót. Unokabátyám szétszedte, a vezérlés sehol sem volt a gyárihoz képest, ezért tovább bontotta. Hát kiderült, hogy a kipufogószelepek vezérműtengelyének az egyik csapágya nem kapott rendesen olajat, és menet közben megszorult.

A képeken láthatóan pár himba eltörött, és a szokásos dolgok, amik ilyenkor lehetnek. Kiderült, hogy aki a hengerfejet felrakta, még a hidrotőkéket is fejjel lefelé (!) helyezte vissza, melynek hatására a szelepek azt is tönkretették. Az összeset.

 


➋ A vezérlés újraépítése és beállítása után szinkronban futnak a jelek

 

Levettük a hengerfejet, rendbe raktuk, eltakarítottuk, nagy nehezen beszereztük a tönkrement alkatrészeket, mivel vezérműtengely-leszorítót senki nem akart adni hengerfej nélkül. Mikor kész lett a kocsi, tulajdonosa már nem volt annyira jóban önmagát motorszerelőnek mondott barátjával, mivel több százezer forintos költségbe verte.

A vezérlés újraépítése és beállítása után a motor hibátlanul beindult, bemelegedett, hosszú próbaút során hibamentesen üzemelt. Újramérve a vezérműtengely és a főtengely jelét alapjáraton, látható, hogy a jel is stabilan a helyén van ➋.