Gates generátorhajtás-hibakereső
Annak bizony számtalan oka lehet, hogy nincs töltés az autón. A buta hibákon túl – leugrott a szíj és bedaráltatott – a motorirányító agyba integrált feszültségszabályozáson át az akkumulátorhibákig, sok minden lehetséges. Az a cég, ilyen a Gates, amelyik hajtószíjakat és szíjvezető, -feszítő rendszereket gyárt, a töltési „hibavadászatot” a hajtás oldalán fellépő hibalehetőségeket, azok vizsgálatát és elhárításuk módját tudja érdemi szaktanácsokkal segíteni.
Rutinos szakembereknek – mert már megtanulták, megtapasztalták – nincs feltétlenül szükségük ilyen útmutatókra. A szakma tanulóinak annál inkább! Ezért is vettük át, a Gates hozzájárulásával, az alábbi hibaokelemzést. Kedves tanulók, menjetek végig az „ösvényeken”, elemezzétek az eseteket, fűzzetek hozzá további észrevételeket tanáraitok segítségével.
Az „ösvényeken” többször találkoztok a „helyesfutás” fogalmával. A „helyesfutás” több műszaki tételt is magába foglal:
1. ábra, 2. ábra
– elsősorban geometriai feltételt, a szíjtárcsák egy síkban való elhelyezkedését, szöghiba (szögelfordulás) mentességét (1. ábra), melyet lézerfénymutatóval (2. ábra) ellenőrizhetünk, de ide tartozik
– a szíjtárcsák akadálymentes forgása (3. ábra),
3. ábra
– a szíjtárcsabordák kopásmentessége (4. ábra),
4. ábra
– a rendszerhez előírt, kopásmentes szíj (5. ábra),
5. ábra
– a szíjfeszítő előírt működése (6. ábra) és a
6. ábra
– megfelelő feszítettség (7. ábra).
7. ábra
Jelezzük előre, hogy további hibakereső táblázatokat is közlünk következő lapszámainkban a hűtés, szervoszivattyú, klímakompresszor-hajtás területéről, majd elemezzük a rendellenes zajkeltés lehetséges okait is.