250 millió Bosch Motronic
Októberben a Bosch újabb jubileumot ünnepelt: a beszállító a salzgitteri gyárban elkészítette a 250 milliomodik elektronikus motorvezérlő egységet. A digitális motormenedzsment arra szolgál a modern dízel- és benzinmotorokban, hogy a hengerekbe mindig a megfelelő mennyiségű tüzelőanyag kerüljön a megfelelő időben. Ezen motorvezérlő első generációját a Bosch 1979-ben dobta piacra, és a hathengeres BMW 732i-ben debütált. Az ekkor bemutatott Motronic az alapja a mai, illetve a következő generációs Bosch motorvezérlő egységeknek is. A Motronickal vált lehetővé az, hogy a tüzelőanyag-befecskendezés precíz vezérlését és – benzinmotoroknál – a gyújtásét is egy digitális rendszerben egyesítsék. Milliószor bizonyította, hogy hozzájárul a benzinmotoroknál az ME(D)17 és dízelmotoroknál az EDC17 döntően ahhoz, hogy ezek a motorok nemcsak megbízhatóak, hanem takarékosak és a lehető legkevesebb károsanyag-kibocsátással működjenek. A Bosch tervei szerint 2011-ben 25 millió motorvezérlőt szállít.
2005 óta az ME(D)17 és az EDC17 azonos hardverplatformon alapszik. Ezeknek a szoftverét a különböző piacokat kielégítő ügyféligényeknek és követelményeknek megfelelően egyedileg lehet feltölteni. Az EDC17 a CR-rendszerekben felügyeli a befecskendezéskezdetet, a befecskendezett mennyiséget, a befecskendezési nyomást, a befecskendezési időpontokat, valamint a levegő-tüzelőanyag arányt precízen, az igényeknek megfelelően. Az ME(D)17 hozzájárul a benzin közvetlen befecskendezésével és a rétegzett keverékképzéssel a javított keverékképzéshez, mely így csökkenti a tüzelőanyag-fogyasztást, valamint a CO2-kibocsátást akár 15%-kal is. Feltöltéssel lehetséges a további tüzelőanyagfogyasztás-csökkentés a downsizing által teljesítményvesztés nélkül.
A 32 bites processzornak köszönhetően sok funkciót lehet a motorvezérlőbe integrálni. Ilyen például a töltőlevegő-nyomásszabályozás, a vezérműtengely-állítás, a kipufogógáz-utókezelő rendszer, a sebességszabályozás, valamint az elektronikus indításgátló és a fedélzeti diagnosztika. Ugyancsak integrálni lehet biztonsági rendszereket a motorvezérlőbe, mint kipörgésgátló (ASR), elektronikus stabilitás program (ESP), melyek az utazás biztonságát növelik. Hasonlóképpen lehetséges a Motronicot alternatív tüzelőanyagokhoz illeszteni. BiFuel-vezérlőként támogatja a gáz és benzin növekvő felhasználását Otto-motorokban. A FlexFuel-bővítménnyel a motorok benzin-etanol keverékkel is működhetnek változó keverék-összetétellel – a tiszta benzintől a tiszta etanolig.
Ma a Bosch világszerte 10 helyen gyártja a motorvezérlőket, többek között Salzgitterben (Németország), Hatvanban (Magyarország), Juarezben (Mexikó), Souzhou-ban (Kína).