Napjaink motorkerékpárjait ECU-agy vezérli
Ha valaki folyamatosan foglalkozik a motorkerékpár-vezérlésekkel, vezetéstámogató rendszerekkel, azok szakirodalmával, akkor többször is el kellett olvasnia az „ECU” (elektronikus vezérlőegység) kifejezést. De nagyon kevesen értik ennek a varázsdoboznak a működését. Nem, ez nem fekete mágia, hanem egyszerűen csak néhány elektronikus kapcsolat, amely segít a modern motorkerékpárok optimális vezérlésében, az aktív vezetéstámogató biztonsági rendszerek összehangolásában. Tehát összegezve nézzük, hogyan működik az ECU vagy ECM (motorvezérlő modul).
Az ECU a motorkerékpár agyának tekinthető, míg a motor a szív. Lényegében az ECU a különféle érzékelők bemenetét tartalmazza, feldolgozza azokat, és jelet küld az érintett elektronikus alkatrésznek a lehető legoptimálisabb működés érdekében. Ugyanígy az agyunk érzékeli a szagot, a látást és a hangot, és a lábainkon, a kezünkön, az ujjainkon keresztül működik.
Az adatok feldolgozásához az ECU több érzékelőt használ számos olyan változó kiszámításához, mint például a levegő nyomása és hőmérséklete, a fojtószelep helyzete és a motor fordulatszáma, hogy megadja a levegő és az üzemanyag-keverék pontos mennyiségét, amely a henger belsejében történő megfelelő égéshez szükséges. Ennek eredményeként pontos üzemanyagot kap az optimális égéshez, ami jobb fojtószelep-reakcióhoz, teljesítményhez és üzemanyag-hatékony motorhoz vezet. Az ECU tehát beállíthatja a szelep emelésének időzítését (változó szelep időzítés) egyes motorokban, és így akár javítja a csúcsteljesítmény értékét is.