Dízel piezoinjektorok vizsgálata
A Bosch piezo diesel injektorok (common rail rendszerekben használt piezoelektromos porlasztók) vizsgálatánál a próbapadokon (pl. Bosch DCI sorozatú tesztpadok vagy Mega Tester V3 eszközök) rutinszerűen mérik a piezooszlop (piezo stack) belső zárlatát (internal short circuit) és a testzárlatot (short to ground, azaz szigetelési hiba a piezooszlop és az injektorház között). A próbapadok, értékelésük szerinti nem megfelelő értékek esetén nem folytatják a porlasztó mérését.
Ez az elektromos diagnosztika része, amely megelőzi a további mechanikai teszteket (pl. dózis- vagy szivárgásmérés), mivel ezek a hibák gyakran kizárják az injektort a javításból. A mérés nagy feszültségű (akár 200 V) körülmények között történik, hogy szimulálja a valós működést, és multiméterrel, oszcilloszkóppal vagy speciális tesztkészlettel (pl. Bosch 0 986610099) végzik.
Mérési elv röviden
Belső zárlat (piezooszlop belső short): A piezo kristályoszlop két pólusa közötti ellenállást (R) mérik. Alacsony érték belső rövidzárlatot jelez, ami a kristály degradációjára utal.
Testzárlat (short to ground): A piezooszlop pólusai és az injektorház (föld) közötti szigetelési ellenállást (R_I) mérik. Véges érték szigetelési hibát mutat, ami áramveszteséget okoz.
Ezeket gyakran kiegészítik kapacitásméréssel (C) és folyamatos terhelés alatti stabilitásvizsgálattal, mivel a piezooszlop kondenzátorszerűen működik.