Feszültség alatti munkavégzés

A feszültség alatti munkavégzés – közismert rövidítéssel FAM – biztonsági előírásai a nagyfeszültségű akkumulátoros energiatárolású gépjárművek (BEV, HEV, PHEV, FC) ellenőrzésének, javításának a sarokpontja. Mindenkire vonatkozik, mert akkor is fennállhat az áramütés veszélye, ha a szervizműveletet végző személy vagy az átvizsgáló műszaki vizsgabiztos ezen villamos rendszer hatáskörzetébe bekerül, és – akár csak óvatlanul is – érint egy esetlegesen sérült részt. Elég kevés az a szervizművelet, amikor teljesen veszélytelennek tekinthetjük annak elvégzését, legyen az autókozmetika vagy szélvédőcsere, de a folyadékfeltöltések is lehetnek kritikusak. 

Ezért van nagy szükség arra, hogy az előírások és a szakképzés ne maradjon nagyon le a velünk élő technikai új megoldásoktól. Ma az akkumulátorok fejlesztése és rendkívül gyorsan bekövetkező sorozatbeépítése a szemünk előtt történik, bizony sokszor állunk tanácstalanul az újdonságok előtt.

A hazai rendeletalkotás – mások is a fejlett motorizációjú országok sorában – lemaradással alkotta meg az FAM szabályokat. Felzárkózásunk azonban felgyorsulni látszik. 

A hazai képzésben a korszerűsítés az alternatív gépjárműhajtástechnikus-képzés bevezetésével indult. Igaz, mindenben helyes iránymutatást adni nem tudott, mert hazai pályán nem volt, a külföldiek előírásai és gyakorlata pedig az autógyárakhoz kötődött és kötődik ma is. A műszaki megoldásokat azonban tanítani kezdte (nem kis feladat ez!). A tanműhelyi felszerelés beszerzése sem egyszerű, az eszközök rendkívül drágák, a szimulációs eszközök segítenek leginkább. Probléma a tanulók gyakorlati helyre történő kihelyezése, ennek komplex problematikáját itt nem feszegetem.

Rövidre fogva, az „alternatív” képzést tekintsük át.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.