Direkthajtású Bosch ablaktörlő a Ford Focusban
Új ablaktörlő-mozgató hajtást, direkthajtást kezdett el a Bosch szériában gyártani. A hajtás lényege, hogy a két ablaktörlő lapátot egy-egy motor hajtja rudazatok, mechanizmus nélkül. Így az egységek térfogata elemenként kereken mindösszesen 0,5 dm3.
Összehasonlítva a hagyományos rudazatos mozgatómechanikákkal, a direkthajtás 75%-kal kevesebb helyet foglal el és több mint egy kilogrammal könnyebb is. Mindegyik ablaktörlő lapátot egy motor mozgatja, mely lapátot a motor hajtótengelyére szerelnek. Így az új rendszert még könnyebb az autóhoz integrálni. A szériagyártás az új Ford Focus bevezetésével kezdődött.
A hagyományos ablaktörlőlapát-mozgató mechanikák elrendezéstől függően majdnem olyan szélesek, mint a karosszéria, és ezért tetemes a helyigényük a jármű elején. A mozgatómechanika eltűnésével felszabaduló szabad teret ki lehet használni arra, hogy például head-up-display-t, klímaberendezést, nagyobb fékrásegítőt vagy gyalogoslégzsákot (a szélvédőre kívülről ráterülőt) helyezzenek el. A rudazatok szerepét egy elektronikus szabályozás veszi át, mely a két hajtóegységet szinkronizálja. Az ablaktörlőlapátok tényleges helyzetének meghatározásához, a szinkronizáláshoz, szenzorok szolgálnak.
Az új rendszer működhet párhuzamosan, vagy egymással szemben is. A pontos lapáthelyzet ismeretében az ablaktörlő lapátok elmozdulhatnak egészen az A-oszlop tömítéséig. A rendszer beépítése után a lapátok távolságát az A-oszloptól hozzá lehet illeszteni – minden egyes autón egyszerűen – az összeszerelő soron, így a szerelési és karosszériatoleranciákat ki lehet küszöbölni. Az eredmény: a lehető legnagyobb mértékben törölt látómező anélkül, hogy az ablaktörlő lapátok sérülésétől kellene tartani. Ugyanígy elérhető, hogy a lapátok a motorháztető mögött helyezkedjenek el, így gyalogosgázolás esetén a sérülésveszély tovább csökken. Energia- és thermomenedzsment védi a motorokat a túlterheléstől anélkül, hogy a törlőfunkciót korlátozná. Egy szoftveralapú blokkolásdetektor felismeri az akadályokat, mint például erős hólerakódás, így csak addig csökkenti a törölt felület nagyságát, ameddig ez szükséges. Az eddigi rendszerek ilyenkor teljes működéskimaradással reagáltak, ami maga után vonja a tisztánlátás teljes hiányát.
Mindegyik ablaktörlőegység csak egy mechatronikus hajtásból áll, mely előre és hátra mozog. Az ablaktörlőhajtás többé nem igényel járműspecifikus mozgatómechanikát. Az adatokat, mint a törlési szöget és parkpozíciót individuálisan programozzák be a beszerelés után. Így könnyedén adaptálható a jobb és bal oldali közlekedéshez is.
A kialakítás csak a szoftvertől függ. Ez érvényes a különböző szélvédőkontúrokra is.