Haszongépjármű gáz-üzemanyagellátás

A belső égésű motor számára a földgáz motorhajtóanyagnál aligha van ideálisabb. Napjaink első számú szempontját, az üvegházhatású gázok emisszióját illetően is nagyon kedvező, hiszen a CO2-kibocsátás gázüzemben, összehasonlítva egy átlagos dízelmotorral, 25%-kal kisebb. A CNG, azaz a sűrített földgáz üzem, ma technikai problémát nem jelent. Nehézséget ma még a töltőállomás-hálózat kiépítetlensége jelent, ezért a felhasználás jobbára behatárolt területen járó, szolgáltató járműveknél terjedt és terjed el (a buszközlekedésben az alkalmazásnak sok évtizedes a története, szemetesautók, terítő árufuvarozást végző haszonjárművek stb.)

A CNG-üzemre a dízelmotorok átállíthatóak, illetve eleve erre tervezhetőek. A Bosch látva a CNG-felhasználás erősödését a haszongépjármű-szegmensben, gáz-üzemanyagellátó és keverékképzés-irányító rendszereket kínál.

A „monovalens” rendszer tisztán gázüzemű. A dízelmotor Otto-motorrá alakul, hiszen külső gyújtás szükséges a gáz/levegő keverék meggyújtásához. A gázt 6 bar nyomáson fújják be. A motor a 6/1990-es rendelet fogalma szerint „tiszta gázüzemű”, a német „monovalent Antrieb” névvel is illeti.

Ha nem akarjuk a dízelmotort átalakítani, megmaradhat a gázolaj-befecskendezés. Az eredeti dózisnak csak kb. 3%-át fecskendezzük be (pilotsugár), amely gyújtásra szolgál. (A 6/1990-es rendelet szerint lehet „vegyesüzemű” a gázmotor, ha két tüzelőanyag egyszerre van jelen az égéstérben. Ez nem igazán az. Az „újnémet” szaknyelv Dual-Fuel Antrieb néven illeti.)

A Bosch gázinjektor mindkét megoldásnál az NGI2. Az ECU a gázellátás mellett a motorirányítás és a gázbiztonsági feladatokat is ellátja, ezek EGC4 és EGC10. Vegyesüzemben a gázellátó-ECU kapcsolódik a befecskendezésvezérlőhöz.

Könnyű haszongépjárműveknél a kettős üzem (bivalens vagy BiFuel) előnyös. A CNG mellett a benzinüzem megmarad, hol az egyik, hol a másik dolgozik. Az e célra kialakított Otto-motort NG-Motronic irányítja, mely az átkapcsolást is automatikusan, nyomatékmegszakadás nélkül végzi. A gázbefúvó szelep itt is az NGI2 típus.

(NszI)

Fotó: Bosch