Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. május | Olvasson bele!

Kullogunk a technika után

Már a hazai műszaki vizsga gyakorlatában is egyre többször okoznak kihívást a tisztán elektromos személygépkocsik. Ha még ritkaságszámba is megy egy-egy high-tech modell, de már van példa arra, hogy problémát okoz például a fékvizsgálata.

Külső vizsgálóállomáson „0” km-es első forgalomba helyezésre vizsgáztattak egy Audi e-tron tisztán elektromos hajtású személygépkocsit. Az Audi e-tront két elektromos motorja hajtja. „Quattro” összkerékhajtású.

hirdetés

Mint a vizsga során kiderült, a fékvizsgálat is önmagában kihívást jelent. Ilyen járműnél és minden más hasonló esetben célszerű a márkaszervizzel egyeztetni, hogy egyáltalán hogyan is lehet elvégezni a mérést. Ezen járműtípusnál a vizsgálathoz READY módban, gyújtás alatt kell tartani. Így meg lehet mérni az első és a hátsó féket.

A kézifékmérés már érdekesebb: ügyelni kell, hogy a biztonsági öv be legyen kötve, majd 5 másodpercig hagyni kell gurulni az autót a fékpadon, azaz addig kell a forgó fékpadgörgőkön járatni, amíg a sárga szimbólum a műszerfalon nem jelzi, hogy fékprobléma van. Ez azért lényeges, mert, ha nem tesztmódban van az autó, akkor egyből behúzza a kéziféket és kidobja a padból a gépjárművet a gyors fékerőfelfutás miatt. Az „Auto hold” módot ki kell kapcsolni. Ez alapján önmaga érzékeli, hogy az első kerék nem fékeződik, csak a hátsó, így fékmérési tesztmódba – „TÜV” módba – átteszi a járműelektronikát, ahol a hibalámpa meg fog jelenni, majd a kézifékgombbal 5 lépésben kell fékezni. A mérés után a hibakódot a rendszer törli. Adódnak más vizsgálati/minősítési problémák is.

Mivel jelenleg a díjrendeletben nincs leválasztva a környezetvédelmi mérés a tisztán elektromos járművek esetén, így joggal háborodhat fel a tulajdonos, hogy a környezetvédelmi mérési összeg miért van kiszámlázva villanyautók vizsgájánál. Erre jelenleg az a válasz a hatóság részéről, hogy bár mérni nem kell (a vizsgabiztosok találékonyak: egy benzines donorautóval miért ne lehetne mérni…), de a rendszert végig kell nézni, pl. szivárgás esetére. (Vajon ez hungarikum, vagy egyszerűen csak az érintettek sok hónapja tartó figyelmetlensége?) Sajnos emiatt van, hogy a KÖKIR-be a környezetvédelmi értékeknél is egy nulla beírását kéri a rendszer.

Az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet az elektromos járműveknél konkretizálás nélkül kér érintésvédelmi vizsgálatot. Jelenleg egyes megyék új gépjárműveknél az elektromos kompatibilitásra vonatkozó „E” jóváhagyottságot (mely egészen más!) elfogadják egyenértékűnek az érintésvédelemmel.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés