Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. március | Olvasson bele!

Virtuális átlátás

Míg ha meglehetősen futurisztikusnak is tűnik – habár napjainkban, ami futurisztikus, majdhogynem „semmi perc alatt” megvalósul – mielőbbi alkalmazása sokaknak, nekem biztosan sokat segítene.

Az autóvezetésben van egy különösen zavaró tényező, ez a karosszéria A oszlopa. Ha „vaskos”, és egyre inkább az, ilyen az én autómé is, mögéje akár egy óvodáscsoport is elrejtőzhet… Már mókás, ahogy nekem a zebra környékén vezetnem kell: az ülésben előre-hátra hajolgatok, hogy felfedezzem, kik „rejtőznek” az A oszlop mögött.

hirdetés

Bizonyára mások is így vannak ezzel, mert különben a Continental egyik fejlesztőcsoportja nem foglalkozott volna az A oszlop kilátást zavaró hatásának megszüntetésével. Az A oszlopot ők sem tudták megszüntetni, de átláthatóvá tették. Ez több, mint varázslat! Mivel az a technika, hogy az autó közvetlen környezete 360°-os látómezőben, mintha felülről, madártávlatból néznénk magunkat, látható a vezetőülésből, megoldott. Kell hozzá egy sereg kamera. Már ez is segítene az A oszlop mögötti teret folyamatosan látni, de a fejlesztők ennél tovább mentek.

Ma már a flexibilis, hajlítható display is létezik, az A oszlopra ráhajlítanak egy OLED-kijelzőt, melyet a vezető, ha arra pillant, lát. A képernyőn pontosan az A oszlop takarásában lévő kép jelenik meg, tehát a vezető a szélvédőn és az ajtó üvegén átnézve panorámaképet kap, mert az oszlop virtuálisan már nem takar ki. A külső kamerák képét a kellő szegmensben vágják be az oszlopon lévő kijelzőre. És ez még nem a dolgok netovábbja!

Ahhoz, hogy a panorámakép mindig a helyes nézőpontból látható kép legyen, figyelik a vezető testhelyzetét. Nevezetesen azt, hogy előbbre dől-e, vagy hátra, hogy az ülést úgy állította-e be, hogy a kormány szinte a melléhez ér vagy sportosan hátratolta-e. Ehhez egy műszerfalról figyelő kamera nézi a vezető arcát, figyeli a távolságot és a pillanatnyi fejelfordítást. Ehhez a vezetői nézőponthoz kell a képet az A oszlopra kitennie.

Már annyi a vezetéstámogató asszisztens, hogy egy autonóm jármű – ami a maga módján ugyanezeket a funkciókat kell hogy tudja – egyszerűbbnek tűnik. Ezt csak viccnek szántam…


Kapcsolódó dokumentum:


volt-a-oszlop-nincs-a-oszlop-virtualis-atlatas


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés