Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2018. március | Olvasson bele!

Zalaegerszegi tesztpálya

A zalaegerszegi autóipari tesztpálya révén tovább erősödnek Magyarország járműipari piaci pozíciói a járműgyártás és fejlesztés területén - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára szerdán a zalai megyeszékhelyen.

Lepsényi István az önvezető autók tesztelésére is alkalmas próbapálya első épületének elkészülte alkalmából tartott rendezvényen emlékeztetett arra, hogy a járműiparban jelenleg az önvezető autók fejlesztése a legjelentősebb terület, e járművek nagy többsége elektromos meghajtású lesz. A zalaegerszegi tesztpálya biztosítja azt, hogy "jól szervezett, elismerhető, ismételhető" értékelési folyamaton menjenek keresztül a járművek.

A pálya olyan elemeket is tartalmaz, amelyek másutt nincsenek a hasonló létesítményekben - tette hozzá. A zalaegerszegi tesztpálya iránti érdeklődésről azt mondta, hogy a világ 20 legnagyobb járműipari beszállítója közül 15 jelen van Magyarországon, ezek az infokommunikációs szektorban működő cégekkel együtt a kezdetektől részt vesznek a munkálatokban. Nem egészen egy évvel a tavalyi alapkőletétel után már elkészült az első, technikai célokat szolgáló épület, de a pálya egyes szakaszain már aszfaltburkolat van, más fázisai pedig még készülnek. Az államtitkár úgy fogalmazott, hogy a "feszes tempót" folytatni kell, hogy a pálya a terveknek megfelelően kevesebb mint két év múlva elkészüljön. 

Palkovics László oktatásért felelős államtitkár, a próbapálya kormánybiztosa, hangsúlyozta, hogy az önvezető járművek fejlesztését szolgálja Magyarországon a tudományos kutatási környezet, illetve a nemzetközi viszonylatban is a legegyszerűbben beszerezhető, közúti, városi forgalomra vonatkozó engedélyek. Hozzátette: szeretnének egy nagyobb tesztflottát is kialakítani, amelynek adatait, tapasztalatait mások számára is meg tudnák osztani.

hirdetés

Vigh László országgyűlési képviselő (Fidesz), a beruházás miniszteri biztosa közölte: az eddigi - minden engedély megszerzésében és a kivitelezésben is rendkívül gyors - munkálatok során 300 ezer köbméter földet mozgattak meg, 220 ezer tonna követ és 30 ezer tonna aszfaltot dolgoztak be a 265 hektáros, mintegy 42 milliárd forintból épülő létesítményben. A most elkészült épületben az elektromos és autonóm autók laboratóriuma működik majd, ahol ősszel már elkezdődhet a tesztelés. A fogadóépület is készül, és várhatóan az idén átadhatják, de a pályák burkolata is olyan állapotban van, hogy májusban a nagyobb nyilvánosság előtt is be lehet majd mutatni.

Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere (Fidesz-KDNP) egyebek mellett arról beszélt, hogy a tesztpályához kapcsolódik az M76-os gyorsforgalmi út 170 milliárd forintos beruházása, az elsőként itt kiépülő 5G mobilhálózat, a tervezett logisztikai központ és konténerterminál is. A zalaegerszegi felsőoktatási intézményekben pedig 4,4 milliárdos fejlesztés indul.

Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője elmondta: minden forgalmi szimulációt modelleznek, sőt a megrendelők a tesztet a valós közúti forgalomban is folytathatják majd, a múlt héten született egyezmények alapján nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában és Szlovéniában is. Hozzátette, hogy elkészült a dinamikus vezetési, fékezési tesztekre szolgáló körpálya, a nyolcféle burkolatú fékpálya alapozásánál tartanak, elkészült a smart city, vagyis az okos város környezetének alapaszfaltozása, majd 2020-ra utolsóként az egészet körbeölelő ovális pálya készül el. Közölte, hogy a pálya piaci fogadtatása pozitívabb, mint ahogy várták, szeptemberre már megrendelték tőlük az első járműtesztet.

Forrás: MTI


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés