Akkucsere mobil konténer
Az Autótechnika korábbi rövidcikkeiben már írtunk az elektromos autók hatótávnöveléséhez köthető egyik elgondolásról, az akkumulátorcseréről. Vizualizálva az elgondolást, logikailag kézenfekvő, hogy egy ilyen állomás a tüzelőanyag töltőállomásokon helyezkedjen el egy plusz egy helyiségként, ahol az autó akkumulátorát cserélik. Most ennek a kínai Nio valós formát is adott, mobil konténer formában. A Nio 850 csereállomást telepített Kínában és januárban megnyitotta az elsőt a 12 tervezett állomás közül Norvégiában, abban az országban, ahonnan szélesebb körű európai értékesítést tervez.
A kínai luxus elektromos járműmárka, a Nio az egyik legmerészebb szolgáltatást vezeti be az elektromos járművek vásárlói számára, válaszolva a Tesla kihívására”, amióta az amerikai innovátor megkezdte nagysebességű Supercharger hálózatának kiépítését.
Az állomás egy 700 négyzetméteres „fészer”, amely úgy néz ki, mint egy automata autómosó. A norvég állomás egy második generációs változat, amely 13 akkumulátort tartalmaz, és megfelelő logisztikai háttérrel elméletileg napi 312 cserét tud elvégezni.
A folyamat az úton kezdődik, miközben az autó az állomáshoz közeledik. A gépjármű kommunikációs rendszere egy hálóban kommunikálva az egyes csereállomásokkal informálja a vezetőt, hogy akkucsere igénye esetén hol állna a sorban, hány teljesen feltöltött csereakkumulátor áll rendelkezésre a legközelebbi csereállomáson. Ha mindez télen történik, az állomásra történő megérkezéskor a sofőrnek egy megjelölt – fűtött - területen kell leparkolnia, hogy megtisztítsák a gépjárművet hótól és a jégtől, így megteremtve az előfeltételeket az akkupack kibontásához.
A sofőr megnyom egy gombot a jármű műszerfalán, és az autó automatikus parkolófunkciót idéző alkalmazás segítségével beáll a konténerbe. A konténerben elöl-hátul egy-egy görgős konvejor pozícionálja az autót egy ollós emelő fölé, amely 2,5 tonna emelési kapacitású. Az emelő körülbelül 5 centiméter magasra emeli fel az autót a padlóról, így levéve a súlyt a felfüggesztésről.
Ezután egy mágnes tapad az autó/az akkupack aljára, majd elektromos csavarhúzók eltávolítják a „Bayobolt” gyorscsere csavarokat. A régi csomagot lesüllyesztve távolítják el az autóból, és viszik el a feltölteni, majd rendszer egy feltöltött akkupackot emel be a régi helyére.
A teljes folyamat körülbelül öt percet vesz igénybe, ami kb. a hagyományos tankoláshoz szükséges időszükséglet. Nyilván ezt a sorban állás azért kitolja, emiatt is fejlesztenek hozzá felhőalapú alkalmazást.
A Nio 2025-ig összesen 1000 csereállomásból álló hálózatot tervez Európában, amelyek egymástól körülbelül 250 kilométeres „cserepontokból” álló hálózat formájában valósulnak majd meg.
Az elektromos járművek szerves részét képező alkatrész rendszeres cseréje arra sarkallta a Niót, hogy elkülönítse az akkumulátor árát a jármű árától. Ez csökkenti az autó költségeit, de a Nio egyben arra is kéri ügyfeleit, hogy iratkozzanak fel a „Battery as a Service” szolgáltatáshavi előfizetéses rendszerébe, amely körülbelül 226 dollárba kerül. A havidíjért a Nio tulajdonosai havi 200 kW teljesítményt kapnak.
A csereállomás működése az alábbi linken tekinthető meg: