Így állunk most önvezető fronton (2024. I. negyedév)

A szinte negyedévente megújuló innovációk időszakában fontos követnünk az ADAS technológia és az arra alapuló önvezető koncepciók időszakos kérdéseit is, hogy pontos képünk legyen a jelenlegi helyzetről, a piaci trendekről, valamint az előttünk álló kihívásokról és lehetőségekről. Az iparág legfrissebb eredményeinek és legújabb fejleményeinek nyomon követése kulcsfontosságú annak megértéséhez, hogy miként alakulhatnak át a közlekedési szokásaink a közeljövőben. A téma inkább az Egyesült Államok és főként Kalifornia tekintetében releváns, ahol egy rövid „megtorpanás” ellenére az önvezető technológia piaca a közeljövőben ezer milliárd dollárokra van becsülve. A McKinsey stratégiai tanácsadó cég szerint 2030-ra azok a járművek, amelyek teljes mértékben autonóm módon működnek, képesek lesznek „bármikor, bárhol” működni a Level 5, azaz a legmagasabb szintű már valóban önvezető kategóriában.

Az autonóm járművek fejlődése jelentős mérföldköveket ért el a kezdeti tudományos-fantasztikus koncepcióktól egészen a mai napig, ahol már gyakorlati alkalmazásokat és üzleti modelleket láthatunk. Technológiai innovációk és kutatási eredmények sorozata, mint például a korai (mechanikus) navigációs rendszerek, az autopilot funkciók és a mesterséges intelligencia alkalmazásai, lehetővé tették az autonóm járművek létrejöttét és folyamatos fejlődését.

Az autonóm járműtechnológiák osztályozása a SAE International által meghatározott hat különböző szintre bontható, amelyek az önvezetési képességek fokozatos növekedését mutatják:

Level 0 (Nincs automatizálás): Ezen a szinten a jármű nem rendelkezik önvezetési képességekkel. A vezető teljes mértékben felelős a vezetési feladatokért, mint a kormányzás, a gyorsítás és a fékezés. A járművekben található rendszerek, mint a vészfékezés, csak segítséget nyújtanak a vezetőnek.

Level 1 (Vezetői asszisztencia): Egyetlen automatizált rendszer, mint az adaptív tempomat, vagy a sávtartó asszisztens segíthet a vezetésben, de a vezetőnek folyamatosan figyelnie kell a környezetet és készen állnia az irányítás átvételére.

Level 2 (Részleges automatizálás): A jármű képes egyszerre több vezetési funkciót is ellátni, mint például a kormányzás és a sebességszabályozás. A vezetőnek továbbra is figyelnie kell a környezetet és készen állnia az azonnali beavatkozásra.

Level 3 (Feltételes automatizálás): A jármű képes az összes vezetési feladat ellátására bizonyos körülmények között, például autópályán. A vezetőnek nem kell folyamatosan figyelnie, de készen kell állnia a vezetés átvételére, ha a rendszer erre kéri.

Level 4 (Magas szintű automatizálás): A jármű képes teljesen önállóan közlekedni meghatározott körülmények között és kezelni a legtöbb vészhelyzetet is. Az emberi beavatkozás opcionális és ezek a járművek gyakran speciális felhasználási célokra, mint például robotaxik, vannak kialakítva.

Level 5 (Teljes automatizálás): A jármű képes bármilyen környezetben és körülmények között teljesen önállóan közlekedni, emberi beavatkozás nélkül. Nem szükségesek hagyományos vezetői interfészek, mint a kormánykerék vagy a pedálok.

Ezek az osztályozási szintek nem csak a technológiai képességeket tükrözik, hanem azt is, hogy hogyan változik a vezető szerepe az autonóm járművek irányításában. Az iparág előrehaladása jelentős kihívásokkal néz szembe, mint a tesztelési követelmények, a működési terület bonyolultsága, a funkcionális biztonsági előírások és a szabályozási keretek. Ennek ellenére a technológiai fejlődés, a piaci igények növekedése, a sikeres tesztelési eredmények és a szabályozási környezet alakulása kedvező feltételeket teremt az autonóm járművek további integrációjához és elfogadásához.

Az iparágban tevékenykedő amerikai technológiai vállalatok (Waymo és Zoox) által elért jelentős előrehaladások - beleértve a szolgáltatások több városban való kiterjesztését, a gyártási kapacitások bővítését és a technológia megbízhatóságának validálását - bizonyítják az autonóm járművek potenciálját a jövőbeli mobilitásban.

A Zoox innovációi közé tartozik az első teljesen autonóm, hagyományos vezérlőelemek nélküli robotaxijának nyilvános utakon történő tesztelése Kaliforniában. A vállalat, melyet az Amazon vásárolt fel, robotaxijai különlegesek, mivel nincsenek hagyományos vezérlőik, mint a kormány vagy pedálok és képesek akár 120 km/h sebességre is. A tesztelés során Zoox dolgozói utaztak a járművekkel, az első ilyen tesztek február elején kezdődtek Foster Cityben​​​​.

A Waymo folyamatosan bővíti szolgáltatásait és már képes díjat számítani az utasoknak San Franciscóban, ahol a vállalat már korábban is kínált teljes mértékben autonóm utazásokat. A Waymo óvatosabb megközelítést alkalmaz a terjeszkedés során, hangsúlyozva a flottájuk mértékletes növekedését és a kínálat és kereslet egyensúlyának fenntartását. Los Angeles lesz a következő tesztterületük robotaxi szolgáltatásuk számára​​.

Folytatjuk!

Film a Zooy robotaxiról: