ADAS rendszerek tesztelése – Dewesoft megoldások

Az ADAS vezetéstámogató-rendszerek (Advanced Driver Assistance Systems) és az autonóm járművek tesztelése és fejlesztése létfontosságúak napjaink és főként (közel)jövőnk biztonságos közlekedése szempontjából. Az ADAS-rendszerek segítenek a vezetőnek a különböző helyzetekben, például automatikus vészfékezéssel vagy sávtartás segítéssel, míg az autonóm járművek önállóan képesek irányítani magukat anélkül, hogy emberi beavatkozásra lenne szükség. Az ADAS és az autonóm járművek fejlesztése során számos tesztet kell végezni, hogy a fejlesztők megbizonyosodhassanak arról, hogy ezek a rendszerek megbízhatóan működnek mindenféle körülmények között. Ismeretterjesztő írásunk következik.

Az ADAS vezetéstámogató rendszerek és az autonóm járművek fejlesztése során számos részegységet és funkciót tesztelnek annak érdekében, hogy biztosítható legyen ezen rendszerek megbízható működése. Ezek közé tartoznak például:

  • Automatikus vészfékrendszer (AEB): Tesztelni kell az automatikus vészfékezés működését különböző sebességeken és körülmények között, például előrejelző objektumok észlelésekor és a megfelelő fékezési erő alkalmazásakor.
  • Sávtartás segítő rendszer (LKA): A sávtartás segítő rendszer működését kell tesztelni a jármű sávjában tartására, beleértve a szélsőséges körülményeket és a változó útviszonyokat.
  • Holttérfigyelő rendszer (BSD): Fontos tesztelni a holttérfigyelő rendszer működését, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az érzékelők megfelelően észlelik-e a közelben lévő járműveket.
  • Adaptív sebességszabályozó (ACC): Az adaptív sebességszabályozó rendszer működését kell tesztelni a jármű előtt haladó járművekhez való távolság és sebesség figyelembevételével.
  • Elülső ütközési figyelmeztetés (FCW): Tesztelni kell az előrejelző objektumok észlelését és a vezető figyelmeztetését az esetleges ütközési veszélyre.

Ezen részegységek tesztelése során fontos figyelmet fordítani a rendszer pontosságára, megbízhatóságára és reakcióidejére. A tesztek különböző körülmények között kell, hogy történjenek, beleértve a városi és országúti környezetet, a változó időjárási viszonyokat és az éjszakai vezetést is. Emellett fontos, hogy a tesztek során minden lehetséges forgatókönyvet figyelembe vegyenek, a szokatlan vagy váratlan, illetve a kritikus vészhelyzeteket is, annak érdekében, hogy a rendszer megfelelően reagáljon minden egyes esetben.

Az ADAS rendszerek és az autonóm járművek fejlesztése során kiemelten fontos szempont az előrejelző objektumok észlelése és távolságának pontos meghatározása a jármű körül. A Lidar érzékelők segítségével ezeket az objektumokat azonosítják és követik, lehetővé téve az ADAS rendszerek számára, hogy megfelelően reagáljanak azokra. Elengedhetetlen, hogy a Lidar érzékelők pontosak és megbízhatóak legyenek mindenféle körülmények között, a változó fényviszonyokat és időjárási viszonyokat is beleértve. A Lidar érzékelők adatait szinkronizálni kell más érzékelők és adatforrások adataival, például radarok, kamerák és GPS/GNSS adatok. Ez biztosítja a jármű számára a teljes körű érzékelést és helyzetértékelést minden körülmények között. Ezen felül a teszteknek még átfogónak is kell lenniük, hogy a fejlesztők biztosak lehessenek a fejlesztés alatt álló rendszerek megbízhatóságában és hatékonyságában.

A Dewesoft DAQ (Data Acquisition) rendszere az egyik vezető megoldás a fejlesztők kezében. A Dewesoft DAQ rendszere számos összetevőből áll, amelyek lehetővé teszik a mérési adatok pontos és megbízható gyűjtését és elemzését az ADAS-rendszerek és autonóm járművek fejlesztéséhez.

A rendszer áll egy DAQ mérőegységből, amely felelős az analóg és digitális jelek digitalizálásáért és rögzítéséért. Érzékelők és szenzorok gyűjtik az adatokat a környezetből és a jármű különböző részeiből, pl. a már említett Lidar érzékelőktől, GPS/GNSS vevőktől, radaroktól, kameráktól, mikrofonoktól és más érzékelőktől, amelyek információkat szolgáltatnak. A kapcsolódó eszközök és interfészek lehetővé teszik az érzékelők és szenzorok csatlakoztatását a rendszerhez - analóg és digitális bemeneti csatlakozók, valamint speciális interfészek, mint például CAN busz, Ethernet, USB és más adatkapcsolati protokollok. A már nálunk korábban cikkezett DewesoftX szoftver, mely számos vizualizációs eszközt kínál az adatok átlátható megjelenítéséhez és elemzéséhez, beleértve a grafikonokat, diagramokat, térképeket és más vizualizációs eszközöket. A kiegészítő felszerelések pedig olyan opcionális kiegészítőket tartalmaznak, amelyek további funkcionalitást vagy kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtanak a Dewesoft DAQ rendszerhez. Például beépített GPS/GNSS-modullal, kamerákkal, gyorsulásmérőkkel vagy egyéb speciális érzékelőkkel felszerelt DAQ egységek. Ezek az összetevők együttműködve biztosítják a Dewesoft DAQ rendszerek teljes funkcionalitását és rugalmasságát az ADAS és autonóm járművek fejlesztése és tesztelése során.

Láthatjuk és megélhetjük, az ADAS és autonóm járművek fejlesztése forradalmi változásokat hoz a közlekedés világában és a pl. a Dewesofthoz hasonló innovátorok segítségével ez a fejlődés még hatékonyabbá válik. Nem csupán új technológiák fejlesztésére nyílik lehetőség, hanem olyan megoldásokra is, amelyek segítenek a közlekedés biztonságának és hatékonyságának növelésében.

A téma iránt érdeklődők további kiváló anyagokat találhatnak a Dewesoft weboldalán, amelynek anyagait időszakonként mi is feldolgozzuk.


Forrás: dewesoft.com