Kamerakalibrálás a szervizekben
Ha a kétezres évek hajnalán, jó másfél évtizede, azt kérdezték volna (bizonyára kérdezték is) az autós szakemberektől, hogy lesz-e a gépjárműnek karbantartói, javítói szempontból olyan alkatrészcsoportja, alkatrésze, amit az elektronika nem fog érinteni, kisebb-nagyobb mértékben nem kebelez be, tehát gondot nem fog okozni, nem kell diagnosztizálni, talán az autóüvegezést és a járműkereket említették volna.
Ez nem jött be! A gumisoknak a keréknyomás-érzékelő miatt kell diagnosztikai műszert ragadniuk, az üvegeseknek ennél nehezebb feladat adatott: a kamerák újrakalibrálása.
Napjainkban már egyáltalán nem számítanak különlegességnek autóinkban a vezetőtámogató asszisztensek. Mindig tudtuk, mert az autóvezető nem fáradhatatlan és lankadatlan robot, nincs mindig a topon, hogy vannak nehezen kezelhető váratlan helyzetek, ekkor a vezetői rutintalanság, a pánik rossz reakciókat eredményezhet, de bajba keverheti a vezetőt a figyelmetlenség, a lelassuló reakció (fáradtság, időskori, befolyásoltság, pl. gyógyszerhatás, alkohol, drog), sajnos sokan sokszor kockáztatnak, felelőtlenek, és a gép felett egyszer és mindenkorra elvesztik uralmukat.
SZÜKSÉGESEK A „MENTŐANGYALOK”!
Szólnak, figyelmeztetnek, és ha kell, be is tudnak avatkozni, de számukra is van korlát: adott szituációban a mindenkori fizikai határok. A szakmában az asszisztensek angol összefoglaló neve ADAS vagy DAS (ADAS – Advanced Driver Assistance Systeme, a DAS – Driver Assistance Systeme), valószínű, hogy a mi szaknyelvünkben is meghonosodnak.
A mentőangyalok és az asszisztensek információikat a környezet, a közlekedési partnerek mozgásának érzékeléséből nyerik. Két jeladó pásztázza a környezetet, a radar és a kamera ➊.
➊
Ma a kameratámogatású, kameraalapú asszisztensek az alábbiak lehetnek:
– sávelhagyás-figyelmeztetés (figyelmetlenség, esetleg elszunnyadás esetén jelez, riaszt),
– sávtartás, ez több mint az előző, mert a beavatkozó rendszer automatikus kormányzással sávközépen tartja az autót,
– intelligens vakításmentes fényszóró, mely kamera segítségével észleli a szembejövő, illetve az utolért autót, és azt nem világítja meg, míg a körülötte lévő teret a fényszóró bevilágítja,
– markerfény, radartámogatással a fényszóró egy fénykévéje az út mentén észlelt személyre, más élőlényre fókuszál,
– KRESZ-tábla-felismerés,
– mozgó objektum felismerés, azonosítás, itt már a sztereó kamerák ➋ kapnak főszerepet, ez lehet például gyalogoselütés prediktív asszisztens,
– ACC – intelligens tempomat –, ma már lehet kameratámogatású.
➋
A jövőben az autonóm (önvezető) autó környezetérzékelésében a kamerák alapvető szerepet játszanak! A sztereó kamerák két CMOS képér- zékelője 1,2 megapixeles felbontású. A kamera függőlegesen 25 fokos, vízszintesen pedig +/– 25 fokos szögben alkalmas kép rögzítésére, és a 3D mérési tartománya meghaladja az 50 métert. Reméljük, a kamerák fontosságáról, szükségességéről meggyőztük azokat is, akik talán ezt így összefoglalva még nem gondolták át.
HOGYAN KEVEREDIK EBBE AZ AUTÓÜVEGES SZAKMA?
Közelről, hiszen a kamerák és más érzékelők (eső, pára, világítás) mind-mind a szélvédőre szereltek, szélvédő-szerelvények lettek. Ha a szélvédőt cserélni kell, ezek a szerkezetek sem maradnak érintetlenül. Le kell szerelni a szélvédőről, azaz le kell választani a szélvédőre ragasztott tartó/hordozó aljzatukról (angolul glass bracket).
Már jó néhány éve gyakorolja a szakma az esőérzékelő átszerelését. Az aljzat itt is az üvegre ragasztott ➌, abból az érzékelő kipattintható ➍. Ezt természetesen ismét felhasználjuk, a vezetékeire fokozottan ügyelve. Az új üveg tartalmazza az esőérzékelő tartókeretét.
➌
➍
Van olyan gyári üveg is, amely már eleve tartalmazza az esőérzékelőt! (Az üvegrendelésnél még fokozottabban kell ügyelni, hogy az a megfelelő üvegszerelvényekkel legyen szerelve.) Egy „apróságra” még figyelnünk kell, ez a szenzor alatti, az üvegfelületre kerülő zselé. Általában a régi nem használható fel, néha korongként óvatosan kiemelhető, de ehhez szerencse is kell. Egyes gyártóknál új zselékorong rendszeresített ➎, másoknál két komponens helyi ösz- szekeveréssel kell előállítani.
➎
Arra is ügyeljünk, hogy ne legyen buborékos. Mindez az üvegeseknél már nem új a nap alatt. Második fő szerelvény, illetve szerelvényegység a kamera. A kameraegység is a szélvédőre szerelt (általában, mert mindig vannak ki- vételek, tartalmazza a többi érzékelőt is). Remélhetőleg gond nélkül lepattintható, vigyázva hagyjuk lógva a szerelés alatt. (Természetesen minden szétcsatolás gyújtásmentes állapotban történjen, de a gyújtáslevétel után még legyen kis időnk várni a szétcsatolásig, amíg az elektronikák magukban rendet nem tesznek!)
Az új szélvédő (a pontos üvegazonosítás itt, lehet mondani, még fontosabb!) behelyezése után a kameraegység visszapattintása, kis odafigyeléssel, precizitással végezve, egyszerű feladat ➏, ➐, ➑. (Van olyan új szélvédő, ahol a kameraaljzatban van fűtőszál és olyan, ez ritkaság ugyan, mely a kamerával együtt érkezik!)
➏
➐
➑
A Saint-Gobain Autover katalógusából emeltünk ki két képet ➒, ➓, a fotók nagyban segítik az azonosítást. Itt se felejtkezzünk el az esőérzékelő előírásos behelyezéséről és vigyázzunk a még több elektromos vezetékre.
➒
➓
Összedugni és élvezni szolgáltatásait – ennyire egyszerű lenne? Ha így történne, az üvegeseknek sem lenne gondjuk, és ez a cikk sem született volna meg. Az autógyártók egy része már néhány éve megköveteli, hogy kamerás autóik szélvédőcseréje után a kamerát újra kell kalibrálni! Ez az új feladat.
Az autógyártói megoldás erre összetett, mert olyan komplex mérőrendszert fejlesztettek ki, mely a radarok, az első és hátsó kamerák és az éjjellátó berendezés kalibrálására egyaránt alkalmas. Ha ez még nem is általános minden márkaszervizben, előbb-utóbb annak kell lennie.
Az autóüveges műhelyekbe ez sok és főleg nagyon drága lenne, ezért megszületett egy célberendezés. A Hella-Gutmann Solution német cég kifejlesztette a kamera újrakalibráló berendezést. Projektjük kézenfekvő volt, hiszen a kalibrációt az autó „illetékes” irányítóegysége végzi külső utasításra és erre a cég rendszerteszterei, a Gutmann mega macs család tagjai, eleve kiválóan alkalmasak.
A Hella Gutmann mega macs 42 SE (a „kicsi”) három szakterületi speciális programcsomagot tartalmazhat:
– a Road Plus mentési, „sárga angyalos” feladatokra készült,
– a Glass Plus tartalmazza mindazt, amiről cikkünk szól,
– a Body Plus a karosszérialakatos- és fényezőműhelyek részére készül, és tartalmazza a kamera és a radarkalibrációs szoftvert is.
A kalibráló berendezés elnevezése CSC-eszköz, mely az angol Camera & Sensor Calibration berendezés (Tool) rövidítése. A CSC mai kivitelében kamerakalibrálásra alkalmas, de fejlesztés alatt van a radarkalibráló eszközrendszer is, így a vállalkozás bővítheti szolgáltatásait.
MIÉRT KELL A KAMERÁT ÚJRAKALIBRÁLNI?
Mikor és miért kell a kamerát újrakalibrálni? Nézzük azokat az eseteket, amikor a kalibrációt gyári utasítás alapján és előírás szerint kell elvégezni:
– ha új kamerát kell beépíteni, mert a korábbi hibás lett,
– ha új szélvédőt építünk be,
- és a gyártó előírja,
különösen akkor, ha az üvegen matricával jelölik a kalibráció szükségességét ⓫,
– ha futóművet kellett állítani és a tényleges menettengely szögállásán módosítottak,
– ha a felfüggesztésen módosítottak, pl. leültetés,
– ha megváltozik a kerékméret, kisebb vagy nagyobb lesz a gördülési sugár,
– ha karambolos autót állítottak helyre.
⓫
Miért kell a fenti esetekben a kamerát újrakalibrálni? Mert fennáll annak a veszélye, hogy nem oda néz, így nem azt az autó előtti térrészt látja a kamera, ahol az asszisztensrendszer feladatához tartozó események történnek. Ne feledjük el, hogy a kamera messze lát, akár 500 m-re is. Egy kis szöghiba ilyen távon már nagy oldaleltérést, függőleges irányban pedig közel- vagy túlzott távollátást eredményezhet. A kalibráció az üveg jellemzői miatt is szükséges, hiszen a kamera azon néz keresztül.
A KALIBRÁLÁS MŰVELETE
A kamera újrakalibráció szoftveres beavatkozás (nem mechanikai állítás!). Autógyártótól függően kétféle kalibrálás létezik:
– dinamikus kalibrálás, az autóval közúton haladva figyeljük a diagnosztikai műszer utasításait és végrehajtjuk parancsait,
– statikus kalibrálás, szervizben, a gépkocsi álló helyzetében történik.
Jelen leírásban ennek a kalibrálási eljárásnak a lényeges elemeit ismertetjük. A gépkocsi elé, előírás szerint elhelyezett kalibráló táblát ⓬ mondják jin-jang táblának is) látja a kamera, és ezt a látványt fogadtatjuk el, mint etalon alapképet, a kamera látta képfeldolgozó szoftverével. Kalibráció-előkészítő feltételek, műveletek:
– az autó diagnosztikai szoftvere felkínálja a kamerakalibráció programját,
– a mérőtábla mintázata, a fekete-fehér mezők elrendezése, alakja az adott gyártó által meghatározott legyen, tehát ez autógyártó-függő (!),
– a mérőtáblát a gépkocsi előtt az előírt helyzetbe hozzuk,
– a gépjármű vízszintes síkon álljon,
– a gépjármű terhelése megfeleljen a gyári előírásnak,
– a kocsiszekrény álláshelyzet-adatait mérjük meg és vigyük be bemenő adatként,
– kellő környezeti tábla megvilágítás legyen.
⓬
Ha nem is technológiai leírás szinten, de tekintsük át a mérőtábla előírásos elhelyezésének fontosabb műveleteit! Az alapkövetelmény egyszerűen megfogalmazható: a tábla a gépkocsi előtt, a gépkocsi függőleges szim- metriasíkjára merőlegesen, középen álljon.
Előírás, hogy milyen messze legyen a tábla az autó első tengelyétől, praktikusan a kerékközéppontoktól. A táblát az autó előtt jobbra-balra kell tolni, hogy a szimmetria középpontot középre hozzuk, és a tábla síkjának merőlegesnek kell lennie a gépkocsi függőleges szimmetriasíkjára.
Ezeknek a beállításához kell a hátsó kerekekre szerelt lézervetítő, mely a mérőtábla nyúlványára – az ott található skálára és tükörre – előrevilágít (lásd a címképet!).
Ezek után már csak egy feladatunk van: nyomjuk meg a műszeren a „végezze el a kalibrációt” feliratú gombot és várjuk a kedvező végeredményt. Mindezt 30 perc műveleti idő fedi be. A dolognak akkor van vége, ha kiállítottuk a számlát az ügyfélnek, illetve a biztosítónak, és a pénz be is érkezett. Ma még van, ahol ez probléma!
A dolog annyira új, hogy a szakmával, a biztosítókkal, az ügyfelekkel még meg kell értetni a dolog lényegét, mibenlétét. Ez ma még, illetve napjainkban kezdődően komoly marketingmunkát igényel.
El kell mondani, hogy
– ez gyártói előírás, a szélvédőcsere technológiai folyamatának része,
– nagy közlekedésbiztonsági kockázat, ha hibásan, nem kalibráltan működik.
KIÉ A FELELŐSSÉG?
Számtalan jogi, felelősségi kérdést is felvet a kamerakalibrálás elmaradása. Ha kameratájolási hibából, az újrakalibrálás elmaradásából baleset, ne adj’ isten, halálos baleset következik be, hosszú vizsgálatnak nézünk elébe.
A biztosító, a kárt/balesetet okozó gépjárművezető, az üvegcserét végző szerviz kerül be a bírósági ügybe. Ki vétett? Lehet-e olyan, hogy a gépkocsi tulajdonosa saját felelősségére nem végezteti el a műveletet? Lehet, hogy nem is tudott róla? Lehet, hogy a biztosító megtagadta ennek a műveletnek a kifizetését?
A radarok esete talán kissé más, ott a karosszériasérülés következménye a kamerahelyzet megváltozása is lehet, így teljesen egyértelmű, hogy azt újra kell kalibrálni ⓯. Ez ma már biztosítói oldalról is elfogadott.
⓯
Miért lenne más a kamerák újrakalibrálásának megítélésével a helyzet? Ezzel az autójavítás állandóan szélesedő palettáján az ADAS-rendszerekkel kapcsolatos munkák új feladatcsoportja jelenik meg. A nélkülözhetetlen anyagi és szellemi beruházás után remélhető, hogy a független javítói vállalkozások eredményességéhez hozzá tud járulni.