Tökéletes abroncsnyomás minden terepen (Freudenberg CTIS)
A Freudenberg Sealing Technologies központi gumiabroncs-felfújó rendszerek (CTIS) tömítéseinek fejlesztésével jelentős technológiai előrelépéseket ért el az építőipari és mezőgazdasági gépek terén. Tömítései automatikusan szabályozzák a járművek gumiabroncsnyomását a változó terepviszonyok és járműterhelés függvényében, ami hozzájárul az tüzelőanyag-megtakarításhoz, a CO2-kibocsátás csökkentéséhez és a gumiabroncsok élettartamának meghosszabbításához is.
A központi gumiabroncs-felfújó rendszerek (CTIS) elsődleges célja a jármű gumiabroncsnyomásának valós idejű, automatikus beállítása a változó terepviszonyok és járműterhelés függvényében. Ez különösen fontos a mezőgazdasági és építőipari gépek esetében, ahol a járművek különböző típusú talajokon mozognak így a megfelelő abroncsnyomás biztosítása kulcsfontosságú a hatékony és gyors munkához. A CTIS rendszerek lehetővé teszik a sofőrök számára, hogy egyetlen gombnyomással állítsák be a gumiabroncsok nyomását.
A CTIS legfontosabb eleme egy kétajkú tömítőelem, amely a kerékagy belsejében helyezkedik el és kulcsfontosságú szerepet játszik a rendszer hatékony működésében. A tömítőelem egy speciális légajakkal rendelkezik, amely biztosítja a CTIS rendszer stabil működését 8 bar nyomásig és 4,5 m/s kerületi sebességig.
A tömítőelemnek az a feladata, hogy fizikailag elválassza egymástól a kerékagyban található kenőolajat és az abroncsban lévő sűrített levegőt. Mivel a kerékagy és az abroncs szorosan kapcsolódik egymáshoz, fennáll annak a veszélye, hogy a kenőolaj és a sűrített levegő egymás munkaterébe jutnak, ha nincs megfelelő elválasztás közöttük. Ez több szempontból is problémát okozhatna: az olaj az abroncsban rontaná a sűrített levegő tisztaságát és hatékonyságát, ami az abroncsok teljesítményének csökkenéséhez vezethetne, míg a sűrített levegő bejutása a kerékagyba zavarná a kenési rendszert, ami a csapágyak és más alkatrészek idő előtti kopását, meghibásodását okozhatná. Ezért van szükség a kétajkú tömítőelemre, amely fizikailag elválasztja a két közeget, biztosítva, hogy mindkét közeg a saját munkaterében maradjon, zavartalanul ellátva saját funkcióját. A kerékagy kenőolaja biztosítja a csapágyak és más forgó alkatrészek sima működését, csökkenti a súrlódást és megakadályozza a túlmelegedést, míg az abroncsban lévő sűrített levegő szabályzásával üzem közben a kívánt értékre módosítható a gumiabroncsok nyomása, így befolyásolva a jármű menetdinamikáját és terheléskezelését.
A tömítés speciális anyagai rendkívül ellenállóak a magas nyomással, hőmérséklet-változásokkal és mechanikai igénybevételekkel szemben, biztosítják, hogy a tömítés képes legyen megőrizni integritását és hatékony működését még változó környezeti és működési feltételek mellett is, például hideg indításkor, meleg menetkörnyezetben vagy extrém időjárási körülmények között.
A CTIS rendszer működése teljesen automatizált, lehetővé téve a sofőr számára, hogy menet közben, a vezetőfülkéből egyetlen gombnyomással állítsa be a gumiabroncsok nyomását. A rendszer a beépített érzékelők segítségével folyamatosan figyeli a jármű terhelését és a talajviszonyokat és ennek megfelelően szabályozza az abroncsnyomást. Ez különösen hasznos mezőgazdasági járművek esetében, ahol a talaj típusa folyamatosan változhat, de ugyanolyan fontos a közúti járműveknél is, ahol a megfelelő abroncsnyomás csökkenti a balesetveszélyt és növeli a jármű stabilitását.
A CTIS rendszerek nehéz körülmények közötti működésre tervezettek, például extrém hőmérsékletek, nagy sebesség és változó terhelés mellett, ami jelentős igénybevételt jelent a tömítések számára. A nehézgépjármű-szegmens – különösen Észak-Amerikában -, olyan megoldásokat keres, amelyek képesek ellenállni a nagy sebesség és magas hőmérséklet okozta terheléseknek. A jellemző kihívások közé tartozhat a tömítések kopása vagy sérülése, különösen akkor, ha a rendszer külső hatásoknak van kitéve, mint például kábelek vagy tömlők sérülése. A Freudenberg megoldásaiban azonban a tömítések a kerékagy belsejében helyezkednek el, ami jelentősen csökkenti a rizikófaktorokat.
A szántóföldek traktorral történő megmunkálása nagyon különbözik a teherautó vezetésétől az utakon. Viszont egy tekintetben ezekben a nehéz járművekben van valami közös: a gumiabroncsok nyomása nagyban befolyásolja a teljesítményüket. Az optimális nyomásra fújt abroncsok tüzelőanyagot takarítanak meg, a gazdák gyorsabban dolgozhatnak, csökkentik a talajtömörödést, míg a túlfújás talajkárosodáshoz és hatékonyságcsökkenéshez vezet. Hasonlóképpen, a megfelelően felfújt gumiabroncsokkal rendelkező teherautók biztonságosabbak az utakon és jobban bírják a hőmérséklet- és nyomásváltozásokat. A nem megfelelő abroncsnyomás a gumiabroncsok idő előtti kopását és veszélyeket okoz nagy sebességnél, miközben kevésbé dinamikussá és nehezebben kezelhetővé teszi a járművet.
E kihívásoknak való megfelelés érdekében a Freudenberg Sealing Technologies egy sor tömítést fejlesztett ki a nehézgépjárművek különféle CTIS-alkalmazásaihoz.
„A Freudenberg központi gumiabroncs-felfújó rendszerekhez készült tömítései kényelmesen hozzáigazítják a gumiabroncsok nyomását a talajviszonyokhoz, így a vezetőknek nem kell elhagyniuk a fülkéjüket a kézi CTIS rendszer működtetéséhez. Ez időt takarít meg és jelentősen javítja a vezető biztonságát” – mondja Jens Wolfram, a Freudenberg Sealing Technologies Mobile Machinery Agriculture globális szegmens igazgatója. „A jelenlegi, külső kábelekkel rendelkező rendszerek ki vannak téve az idő előtti meghibásodásnak, mivel a rendszer vagy a kábelek sérülése veszélybe sodorja alkatrészeiket. A Freudenberg CTIS tömítő megoldásai a kerékagyban találhatók, ami megvédi őket a külső hatásoktól a mezőgazdasági műveletek során. Ez egyértelmű előny és egyedi értékesítési pont a versenytársak külső rendszereihez képest.”
Ezek a rendszerek a legmodernebb anyagokat és tervezési szakértelmet ötvözik a fejlett elektronikai és érzékelőtechnológiákkal, amelyeket kifejezetten a nagy igénybevételű alkalmazások igényeire szabtak. Automatizált CTIS funkciót kínálnak és közvetlenül a járműgyártók összeszerelő sorain lévő tengelyalkalmazásokba vannak beépítve.
A CTIS rendszereknek nem a Freudenberg az egyetlen fejlesztője, a következő videón a Michelin videójából kaphatunk kiváló betekintést a CTIS rendszerek működésébe:
Sőt a CTIS rendszerek nem csak mezőgazdasági, hanem katonai alkalmazásokban is napi használatban vannak, így a téma itt is releváns:
Forrás: Freudenberg (fst.com)