Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Menetfénykapcsolás

Tisztelt Szerkesztőség!

 

Kérem, adjanak útmutatást a nappali menetfénnyel kapcsolatban, annak szabályos elektromos bekötéséről. A gyári rendszerek gyújtásra - motor jár - bekapcsolnak helyzetjelzőre, csökkentik a fényerőt és fényszóróra kikapcsolnak. Logikus. Az Autótechnika is így írta korábban. Egyes internetes források szerint az 55/B§ 3. pontja szerint csak helyzetjelzőre kapcsolhat be – és mi van a fényerővel? – és fényszóróra ki. Motor jár jelről szó sincs, illetve hivatkozik a 42§ 5 pontjára, de csak kikapcsolásra.

A nappali menetfényt jónak tartom, igény is volna rá, de sem a vizsgán, sem a közúti ellenőrzés során nem szeretnék problémát.

 

(HJ)

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételiről szóló 6/1990 (IV.12.) KöHÉM rendelet (MR.) a nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolása vonatkozásában 2011. január 1-i hatállyal módosult az alábbiak szerint:

hirdetés

„55/B. § (3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indításra kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.”

A nappali menetjelzők automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat (tompított, távolsági, illetve köd) bekapcsolják. Az MR-ben említett kivétel a távolsági fényszórók „fénykürtként” történő felvillantása.

A korábbi rendeleti szövegből kimaradt a helyzetjelző lámpák egyidejű működésének kitétele, tehát azoknak és a velük egyidejűleg világító egyéb rendeltetésű jelzőlámpáknak nem kell világítaniuk a nappali bekapcsolódásakor.

Az utólag felszerelhető nappali menetjelző lámpának is létezik olyan változata, mely egyben első helyzetjelzőlámpaként is alkalmazható, de csak abban az esetben, ha e feladatra vonatkozóan is rendelkezik jóváhagyással. Az egyesített lámpa jóváhagyási jelcsoportjában az RL mellett az A (első helyzetjelzőlámpa jele) kiegészítő jelzésnek is szerepelnie kell.

E változat jellemzője, hogy első helyzetjelző üzemmódban a fényforrások az előírásnak megfelelően, jól érzékelhető csökkent fényerővel világítanak.

 

 

Az egyesített lámpa alkalmazása esetén a jármű eredeti első helyzetjelző lámpáinak működését meg kell szüntetni, mivel az MR. 54.§ (1) alapján csak két első helyzetjelző lámpa lehet a gépjárművön.


Kapcsolódó dokumentum:


48


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés