Adaptív fényszóró-szabályozási módok

Az adaptív világítás-asszisztensek működésének lényege, hogy a szembejövő és az előttünk haladó forgalmat figyelve állítja be a fénykéve formáját és a megvilágított útszakasz hosszát

Az új Mercedes E-osztály fényszórója

Az E-osztályba épülő, új szabályozó és működtető rendszert a Hella és a Mercedes mérnökei közösen fejlesztették ki. Ez az első olyan jármű, amely folyamatosan képes a forgalmi helyzettől függően változtatni a fényszóró beállításait.

Az Autótechnika olvasói tudják, hogy nem ez az első, szerkesztőségünk által felkutatott probléma, amely az újabb technikák és műszaki megoldások megjelenésével fejtörést okozott a vizsgabázisoknak és szakembereiknek nem utolsó sorban az NKH munkatársainak!


Az adaptív fényszóró szabályozásnak köszönhetően lehetőség van az úttest lehető legjobb megvilágítására a szembejövő és az elöl haladó forgalom elvakítása nélkül. Az adaptív rendszer legfontosabb eleme a kamera, amely a szélvédő középső vonalában a belső visszapillantó tükör mögött helyezkedik el. Ennek a kamerának a segítségével ismeri fel a rendszer a szembe jövő, vagy előttünk haladó járművet. A szabályozó elektronika a kamera jelei alapján folytonosan állítja a fénykéve formáját és az előrevilágítás hosszát úgy, hogy az gyakorlatilag mindig a szembejövő autó előtt érjen véget. A tompított fényszóró megvilágított területének hossza 65 és 300 méter között változhat. Amennyiben az ellentétes irányú forgalom sávja üres, úgy a rendszer finom átmenettel a tompítottról távolsági fényszóróra vált át. Abban a pillanatban, amint egy jármű 800 méternél közelebb ér az autónkhoz a szabályozás milliszekundumok alatt reagál a kialakult helyzetre, és folytonosan csökkenti a megvilágított útszakasz hosszát. A fent vázolt rendszer 55 km/h sebesség felett válik aktívvá.


További előnye az új fejlesztésű fényszóró szabályozásnak, hogy a gyalogosok, tompított fényszóró mellett jóval előbb, 110 méter helyett már 260 méterről láthatóvá válnak, még abban az esetben is, ha a szembejövő forgalom elvakítaná a vezetőt. Az adaptív fényszóró-szabályozás rendszere gyakorlatilag továbbfejlesztése annak az autós világban már régóta elérhető fényszóró-asszisztensnek, amelynél a vezetőnek nem kell foglalkoznia a tompított és távolsági fényszóró közötti kapcsolással.


Az adaptív rendszer a jobb- és a baloldalon akár eltérően képes variálni a megvilágítottságot a forgalmi és útviszonyoknak megfelelően szenzorok, kamerák, képalkotó szoftverek és a modern fényszórótechnika együttműködésével.


A Valeo megoldása

A Valeo BeamAtic névre hallgató rendszere a Hella-Mercedes fényszóró-fejlesztésénél taglalt funkciókat látja el. Az OE beszállító Valeonak három különböző típust kellett kifejlesztenie a gyártók igényei szerint. Így alakult ki a BeamAtic, BeamAtic Plus és Premium. Mindhárom rendszer alapja a xenon fényszóró, a előrevilágítás-szabályozás és a belső visszapillantó-tükör magasságában elhelyezett kamera. A működés elv megegyezik a Hella-Mercedes rendszer működési elvével, azaz a kamera felméri a vezető látómezőjében a különböző fényforrásokat, a szabályozó elektronika pedig a forgalmi és látási viszonyoktól függően korrigálja széles tartományban az előrevilágítás hosszát és a fénykéve formáját. Az alapverzió, azaz a BeamAtic, a távolsági és tompított fényszóró közötti váltást végzi automatikusan, ha úgy ítéli meg, hogy ez szükséges, illetve lehetséges, azaz ha nem vakítja el a szembejövő jármű vezetőjét. A BeamAtic Plus esetében a tompított és a távolsági fényszóró közötti váltás folyamatos, nem pedig diszkrét, kapcsolásszerű. Mindehhez a fényszórónak három állítómotorra van szüksége, melynek köszönhetően az előrevilágítás hosszát és a fénykéve formáját is változtatni lehet egyidejűleg. Ehhez képest a BeamAtic Premium annyiban különbözik, hogy a távolsági fényszórót folyamatosan bekapcsolva hagyja. Amikor azonban a forgalmi helyzet úgy kívánja, egyszerűen a megfelelő felületeken kitakarja a vetített fénykévét.

Az autóipari fejlesztések iránya a nagyközönség számára is világosak, ismeretesek, azaz tegyünk automatikussá minél több részrendszert a járműben, hogy a vezetőnek a figyelmét minél kevesebb részre kelljen osztania. Manapság már egy korszerű autóban nehéz olyan működtető elemet, kapcsolótáblát, kapcsolókart találni, ahol ne lenne az „AUTO” szócska odaírva. Már a gáz- és a fékpedál, valamint a kormánykerék is részben „AUTO”, ki tudja, hogy mikor akarnak teljesen önállósulni…